De energie van het Zeeuwse Merk

tiny

Tekst: Irene de Muralt | Fotografie: Jan Bos

Op donderdag 17 december vond de eindejaarsbijeenkomst plaats met als thema “De energie van het Zeeuwse merk”. Landgoed Moermond in Renesse vormde het decor waar de leden van het ZB Netwerk tijdens een walking diner van gedachten konden wisselen en inspiratie opdoen. De prachtige locatie, enthousiaste gasten en het boeiende programma: alle ingrediënten waren aanwezig voor een geslaagde avond.

Na een warm welkom van presentator Bert van Leerdam werd het avondprogramma uiteengezet. Met tafelwisselingen, voorstellen van nieuwe leden, Veiling der behoeften en speeddaten, stond ook deze bijeenkomst helemaal in het teken van netwerken. Verder gaven gastsprekers Richard Jansen van Chocolate Lovers en Hans de Ruiter van Das Buro een Zeeuwse visie op hun onderneming.

Barmhartige Willie Wonka

Chocolate Lovers zag drie jaar geleden het daglicht. “Het idee ontstond toen mijn dochter ziek werd en ik me realiseerde dat geld echt van ondergeschikt belang is”, aldus Jansen. “Ik wilde iets doen om zieke kinderen te helpen.” Samen met tien ondernemende vrijwilligers wist Jansen de stichting Chocolate Lovers stevig op de Zeeuwse kaart te zetten. Afgelopen oktober volgde een pop-up winkel in Middelburg, gedragen door vrijwilligers die zieke kinderen een warm hart toedragen. Bijzonder is dat Stichting Zeeuwse Wille Wonka enkel Zeeuwse streekproducten verkoopt, waarvan 25% van de opbrengst ten gunste van zieke kinderen komt en de rest teruggaat naar de ondernemers.

Geen Zeeland zonder leeuw

Das Buro heeft Zeeland op andere wijze in beeld gebracht; het communicatieadviesbureau ontwierp onder meer het provincielogo. De opdracht leek eenvoudig, namelijk een overkoepelende communicatiestijl realiseren voor Zeeland als ‘Land in Zee’, gericht op de toekomst. Dit ging echter niet zonder slag of stoot, want de keuze voor een logo zonder leeuw stuitte op enorm veel weerstand. De kranten stonden er bol van en één ding was zeker: de leeuw moest terug! De Ruiter geeft toe dat onderschat is hoe de leeuw verankerd is in de genen van de Zeeuwen. Gelukkig onderkende de provincie haar ‘misstap’ en prijkt het logo met de leeuw weer fier op alle communicatie-uitingen van Zeeland.

Veiling der behoeften

Het ledenaantal van ZB Netwerk groeit gestaag. Deze avond stelden twee nieuwe leden zich voor: Ko Goud van Golden Travel (reizen met DSC_3872een gouden randje) en Jolanda Goeree van ICT Keurmerk Zeeland, waarbij alles draait om computerbeveiliging en het voorkomen van internetcriminaliteit.

Na het diner was het tijd voor de Veiling der behoeften (beantwoorden van zoekvragen van ondernemers) en het speeddaten onder leiding Martijn Anderson van Bruisende Breinen. Met het speeddaten wil Anderson het ijs te breken door leden elkaar out-of-the-box vragen te laten stellen als: ‘Welke onverwachte ontmoeting met een Zeeuwse ondernemer heeft jou verfrissende ideeën gebracht?’ en ‘Hoe heeft dit gezorgd voor voortgang in jouw werkzaamheden?’

De tafelwisselingen, ontspannen gesprekken en uitstekende sfeer, droegen bij aan geslaagd eindejaarsevenement met nieuwe ondernemerskansen. Ook in 2016 hopen we weer samen met u tot bloeiende zaken te komen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *