De huisstijl moet bij je passen

Blackdesk001
Melvin Blankenstijn en Aart Bolle

Tekst: Caroline Houmes | Fotografie: Marijana Pajovic

“De uitstraling van je bedrijf moet matchen met wie je bent en wat je doet. Ben je een jonge ondernemer? Laat dat zien! Natuurlijk moet je uitstraling een afgeleide zijn van wat je doet, maar het hoeft echt niet allemaal even zakelijk te zijn. Het mag ook gewoon leuk zijn en plezier uitstralen. Waar het op aankomt, is dat je verhaal klopt.”

Aart Bolle en Melvin Blankenstijn van BlackDesk uit Goes bieden creatieve marketingoplossingen voor bedrijven. Ze werken daarbij steevast vanuit een strategie. “Het bepalen van de juiste huisstijl start met nadenken over wie je bent, wat je doet en waarom je dit doet. Je moet zorgen dat je uitstraling onderscheidend, origineel en congruent is. Draait het bij jouw dienst of product bijvoorbeeld om kwaliteit? Zorg dan dat je communicatie niet te schreeuwerig en goedkoop is!”

Huisstijl voor jaren

Een goede huisstijl gaat enkele jaren mee. Alle communicatie wordt hierop gebaseerd. Is deze basis niet goed, dan werkt dat dus in alles door. “Vanuit de huisstijl ontstaat een duidelijk beeld van hoe je communiceert: het logo, briefpapier, maar ook het lettertype, kleurgebruik enzovoorts. Het is belangrijk dit vast te leggen en consequent te gebruiken, zo bouw je naamsbekendheid op. Natuurlijk hoef je als starter niet direct in al het kantoordrukwerk te investeren. Heb je een goed logo voor je briefpapier en een goed visitekaartje, dan kun je van start.”

Benut social media


Volgens Aart en Melvin bieden social media volop kansen, mits goed gebruikt. Ook hier wijzen ze op de noodzaak van een goede strategie. “Met zo maar lukraak wat posten, schiet je je doel waarschijnlijk voorbij. Het is belangrijk om na te denken over wat je wilt vertellen en hoe. Het gebruik van social media kost enkel tijd. Het biedt vaak een mooi platform om bekendheid mee te genereren, maar als je er enthousiast mee begint en het vervolgens niet volhoudt, kun je het net zo goed niet doen. Om klanten te helpen stellen we vaak een social media plan op, waarin we voor 2 of 3 maanden de social media kanalen overnemen.” Zolang je uitstraling van je bedrijf overeenkomt met wat je doet is er niets aan de hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *