De kracht van social media

artikel-1-foto-1
Christina Elenbaas

“In de Verenigde Staten heeft 20% van de bedrijven al geen website meer. Daar gebeurt alles via social media. Deze ontwikkeling, waarin we absoluut zullen meegaan, betekent dat je nu actief moet zijn op social media, al was het maar vanwege je naamsbekendheid. Ben je dat niet, dan mis je gegarandeerd de boot.”

 

 

Wat Christina Elenbaas- Acda van Shinemark in Goes betreft is het duidelijk: social media gaan een steeds grotere rol spelen op het gebied van marketing en communicatie. Een goed, onderliggend plan is echter wenselijk, nee, noodzakelijk. “Als je zo maar wat doet en dus nergens een link mee legt, schiet je met hagel. De gemiddelde post op Facebook blijft 0,8 seconden staan. Stel je voor dat iemand binnen je bedrijf hier iedere dag een half uur mee bezig is! Om die reden is een goed doordacht plan nodig, met de juiste koppelingen ‘aan de achterkant’. Zo blijven, op de lange termijn, je posts langer staan en hebben ze waarde in relatie tot de vindbaarheid via zoekmachines. Immers, hoe relevanter je bent op social media, hoe relevanter je website wordt voor bijvoorbeeld Google.”

Marketinginstrument
Christina is met haar online mediabureau Shinemark dagelijks actief op social media. Bovendien is zij afgestudeerd Master Media Innovation met sēcial media als specialisatie. De juiste papieren dus om ondernemers op tal van fronten te ondersteunen met advies, training, strategie en inspiratie. “Social media vormen een uitstekend marketinginstrument. Het is een ideaal hulpmiddel om je bedrijfsdoelen te halen, zowel naamsbekendheid als conversie.” Ook Lieneke de Wolf van Get A Grip in Terneuzen heeft volop kennis en ervaring in huis. Zij adviseert, begeleidt en traint tal van ondernemers in Zeeland en West-Brabant met online marketing en social media. “Ondernemers die denken dat een advertentie op social media voldoende is om de verkoop een boost te geven, hebben het mis. Social media helpen om je bedrijf op de kaart te zetten. Het gaat over loyaliteit en in contact komen èn blijven met (nieuwe) klanten. Belangrijker dan de ‘likes’ op Facebook is de interactie die kan ontstaan. De grootste uitdaging is berichten posten die gedeeld worden. Immers, dan benut je de kracht van social media.”

Enorm bereik
Stephan Ardon van Landgoed Arcadia in Steenbergen heeft die ervaring dit jaar opgedaan. Hij is ronduit enthousiast over Facebook. “Het is een marketingtool waar je de analyse gratis bij krijgt.” Landgoed Arcadia is een natuurgebied van 8,5 hectare. In de twee feestzalen op het terrein worden feesten, partijen en zakelijke bijeenkomsten georganiseerd zoals teambuildings-activiteiten en personeelsfeesten. “We zijn dit jaar gestart. Natuurlijk hebben we een website gelanceerd, maar die biedt informatie die niet vaak verandert. Na een Facebook training hebben we ons sterk gericht op Facebook, bijvoorbeeld om onze Open Dag te promoten. Na gerichte posts keken we steeds wat de effecten waren. Zo zagen we dat berichten over de natuur op het landgoed, en berichten met mensen het heel goed doen. Soms kozen we ervoor om berichten betaald te promoten onder een bepaalde doelgroep. Ook dat werkt uitstekend. Voor 5 of 10 euro heb je een ‘mega-bereik’. Uiteindelijk werd onze Open Dag bezocht door 3500 mensen. Op de dag zelf maakten we filmpjes, die we ook posten. Enkele filmpjes waren binnen een half uur al 5.500 keer bekeken.”

artikel-1-foto-2
Lineke de Wolf

Customer journey
De keuze van Stephan om zich vooraf te verdiepen in Facebook is de juiste, volgens Lieneke en Christina. “Wat ik nog te veel zie, is dat ondernemers maar wat doen. Het is belangrijk om te bedenken wat je wilt bereiken met social media en vervolgens daar een strategie voor te ontwikkelen. Het begint met weten waar je doelgroep actief is. Jongeren bereik je vooral via Instagram, 25+ zit op Facebook en neem IKEA, die halen een enorme doorklikratio op Pinterest”, vertelt Lieneke. Christina hamert daarbij op het belang van het in kaart brengen van de ‘customer journey’; het proces dat (potentiële) klanten doorlopen vanaf het moment dat ze voor het eerst in contact komen met je merk tot aan het gebruik. “Het is belangrijk om dit beslissingsproces van de klant inzichtelijk te hebben. Op iedere punt in dit proces kun je inspelen”, vertelt Christina. Met de inzet van social media als marketing instrument kun je verschillende targets halen, zachte zoals naamsbekendheid en betrokkenheid of harde zoals aantal kliks of een bepaalde conversiegraad. “Uiteraard is dit allemaal meetbaar. En dat is nodig ook. Het is belangrijk alle data te analyseren en vervolgens goed in te zetten om je doelstellingen te kunnen behalen.” Christina zelf is fan van Heineken. “Zij gebruiken transmedia storytelling om een verhaalwereld te scheppen waarin Heineken steevast geassocieerd wordt met mannen, gezelligheid, lekker. Dichter bij huis doet de Zeeuwse Amadore groep het naar mijn idee erg goed. Ze hebben één verhaallijn voor de hele keten, maar passen de tone of voice per bedrijf aan. Verder zijn de uitingen op radio, televisie, website allemaal aan elkaar gekoppeld. Ze hebben inmiddels zelfs een virtuele assistent Linda. Bijzonder is dat er regelmatig boekingen gedaan worden via social media. Dat is aantrekkelijk want dat scheelt uiteraard in kosten die boekingssites doorberekenen.”

Social media belangrijke pijler
Social media vormen inmiddels een belangrijke pijler onder sommige bedrijven. Het verhoogt de efficiency en effectiviteit. “Veel ondernemers zeggen geen tijd, geen kennis en geen geld te hebben, maar dat kun je er juist mee besparen”, concludeert Christina. Lieneke sluit zich hierbij aan. “Maar doe het goed. Verdiep je er goed in zodat je daadwerkelijk meetbaar resultaten kunt boeken.”

TEKST CAROLINE HOUMES & FOTOGRAFIE RUDEN RIEMENS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *