Column: De kracht van verhalen

Kent u hem nog? Jochem de Bruin van de Rabobank? Ik zie hem nog staan, ook al is de spot allang van de buis. Achter zijn katheder. Vertellend dat hij van de Rabobank is. “A cooperative bank, founded by farmers”. Mwoehaha, lachen de oude heren in de zaal, alsof ze koeien nadoen.

Het verhaal van Jochem is krachtig gebleken. In de wereld van storytelling wordt deze corporate story vaak aangehaald. Want van dit goede voorbeeld kun je veel leren. Over het belang van authenticiteit bijvoorbeeld. En dat medewerkers een verhaal en de hoofdpersoon moeten kunnen omarmen. Bijna letterlijk.

Ik geloof in de kracht van verhalen. De laatste maanden kwamen de beroemde speeches van Steve Jobs regelmatig voorbij. Je moet wel van steen zijn, als zijn verhalen je niet raken. En dat is in communicatie toch vaak wat we willen: iemand raken. Want zo komen mensen in beweging.

Moet je perse een Steve Jobs zijn om de kracht van verhalen in te zetten voor je communicatie? Nee, gelukkig niet. U kunt er zelfs meteen mee beginnen. Door het oprichtingsverhaal van uw onderneming op uw website te zetten. Want het verhaal over waar je vandaan komt, zegt soms meer dan een abstracte missie over waar je naartoe wilt. Kijk maar naar Steve en Jochem.

Wendy Westerlaken
Senior Communicatieadviseur
Lievens Communicatie, Middelburg

 

 

één reactie

  1. Zeker eens! In iedere organisatie leven prachtige verhalen.
    Soms ook mooi om ze dan samen te vatten in metaforische verhalen. Ook dat raakt en ver-maakt.
    Groet
    Ferdy Masselink, Pars Fortunae Corporate Stories

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *