Zeeland Seaports: de lading vindt zijn weg…

foto3“De mogelijkheden voor een mid-size containerterminal zijn er. Er is voldoende ruimte in de haven aanwezig, meer dan 10 tot 20 hectare is er in de aanvangsfase  niet nodig. Dan stáát die containerterminal er. En dan gewoon starten. Zorgen dat containers die zich in het Zeeuwse Havengebied bevinden op die terminal komen. Dat rederijen nog bekender raken met het gebied. Van daaruit kunnen we alleen maar groeien”.

Jean Ruinard, commercial manager bij Zeeland Seaports, maakt een punt. “Er is al veel beweging in containers in de Zeeuwse havens. Zo zijn er verschillende plekken in de haven die door een groot aantal rederijen als containeryard (CY) gebruikt worden. De rederijen beginnen al te wennen aan het feit dat er in Vlissingen containers staan. Daar moeten we gebruik van maken en kijken naar de mogelijke  combinaties van inkomende en uitgaande goederen. Bedrijven in de buurt vinden het natuurlijk veel handiger om hier ook te kunnen laden”.

Met een havengebied van een kleine 5000 hectare en zo’n 400.000 teu (20 feet containers) aan goederen, heeft Zeeland een stevige basis voor een containerterminal. Het achterland biedt daarbij potentie voor 2,6 miljoen teu. Al die containers vinden op dit moment hun weg naar Rotterdam of Antwerpen. Terwijl het transport via de Zeeuwse havens vaak sneller en goedkoper is.

Ruinard: “Als de faciliteiten er eenmaal zijn en we de zeeschepen hier kunnen ontvangen, dan kunnen we een combinatie maken die de verladers én de rederijen ten goede komt.” Door de lading in de haven te houden en aldaar op een zeeschip te zetten, bespaart dat het voor- en na transport. Daarbij is het logistiek eenvoudiger om de lading binnen de haven te houden. “Voor rederijen is het interessant langere vaarroutes te vermijden, Vlissingen ligt immers een uur varen vanaf de Noordzee. Met een snelle mid-size Zeeuwse containerterminal geven ze de lading af in Vlissingen en wordt deze direct naar het achterland verspreid”.

Ook de verwachte groei van transport via zeecontainers vraagt om een duidelijke overslagplaats in Zeeland. Steeds meer goederen worden vervoerd in containers en zullen via de Nederlandse en Vlaamse havens komen en gaan. “Het wil niet zeggen dat Zeeland met een eigen containerterminal die hele 2,6 miljoen teu uit het achterland zal verwerken, maar we kunnen het zeker aan”, aldus Ruinard. “Onze havens bieden zoveel voordelen. Die moeten we bundelen. De lading vindt zijn weg, en dat zal ook zeker richting de havens van Zeeland Seaports zijn. Faciliteiten bieden is belangrijk. We hebben de mogelijkheden om onze klanten te bedienen, werkgelegenheid te creëren en het havengebied te laten groeien.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *