Kennisdeling: Opvallend in de designwereld

Begin januari hadden we natuurlijk de onthulling van het PZC logo en de nieuwe huisstijl van HZ is ook sinds kort gelanceerd. De PZC wijziging was ook voor mij een verrassing. Of dat nu aan een goede geheimhouding ligt laat ik in het midden. Het is me bekend dat een aantal gewaardeerde collega’s moeite hebben dat zo’n logo buiten Zeeland ontwikkeld wordt. Op zich heb ik er geen moeite mee. PZC is tenslotte onderdeel van Wegener. Het beste antwoord dat Zeeuwse logo ontwerpers hierop kunnen geven, is door zo goed te zijn in hun vak dat ‘men’ er niet meer omheen kan. Dat motiveert mij ook als branchegenoot.

Het is wel apart dat na een simpele zoekactie op het woord ‘logo’ er op de website van de PZC geen zoekresultaat te vinden lijkt dat een onderbouwing en verklaring voor het nieuwe PZC logo geeft. Persoonlijk vind ik een logo en/of huisstijl van dusdanig belang dat elke organisatie een wijziging zeker zorgvuldig onder de aandacht moet brengen. Dus zeker ook in je zoekfunctie! Wat we wel kunnen lezen (met dit zoekwoord) is dat de HZ nu University of Applied Sciences is gaan heten. Als geboren Amsterdammer die nu ruim 10 jaar in Zeeland woont blijft dat apart aanvoelen. Dit omdat ik niet beter weet dan dat het ‘doe maar normaal’ credo hoog in het vaandel staat, wat ik overigens van harte toejuich. Aan de andere kant zie je steeds meer latijnse, engelse en diverse woordspelingen ingezet worden om tot een unieke naam te komen die nog niet bedacht was. Blijf bij je leest is hier mijn advies. Gewoon heel dicht op je eigen ‘zijn’ blijven en als dat dan Universitity of Applied Sciences is, prima!

Andere zaken die me opgevallen zijn en graag deel:

Er is een nationale App prijs beschikbaar gesteld door de overheid. Het bedrijf Vistorie heeft deze gewonnen. Het betreft hier apps die op open data van de overheid worden ontwikkeld. Het brengt de geschiedenis op jouw lokatie tot leven. Prima initiatief, er is voldoende data! Zelfs Maxime verhagen werd hier enthousiast van:

 

 

 

 

 

Nu we het toch over geschiedenis hebben, hier wat vintage typography. Mooi die klassieke letters en prachtig vormgegeven.

Verder vloog MCDonalds flink de bocht uit met hun #McDStories. Een socialmedia campagne waar je je verhalen over MCDonalds via twitter kon delen en dat gebeurde ook. Het enige probleem is dat negatieve ervaringen als snel de overhand kregen. MCDonalds noemt het natuurlijk een leermoment.

Porsche deed het dan weer een stuk slimmer en zette jouw Facebook profiel foto op een …Porsche!
Als bedankje voor 2 miljoen Facebook fans. Mooi voorbeeld hoe je social co-creatie doet met je eigen fans.

Wim Kiezenberg

Wim is strateeg en oprichter van het ontwerpbureau Designagain BNO te Middelburg

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *