Digitale etalage: Hoe is uw online reputatie?

Internet beïnvloedt in toenemende mate reputaties van bedrijven doordat mensen online ervaringen met elkaar delen via onder andere discussiefora, weblogs en social media. Dergelijke berichten kunnen binnen afzienbare tijd uw bedrijf maken of breken. Positieve berichten zijn mooi meegenomen, maar hoe gaat u om met negatieve publiciteit op internet? Hoe houdt u uw online reputatie hoog?

Bij de aankoop van een product laten consumenten zich tegenwoordig vaak leiden door informatie die ze op internet vinden. Zien ze te veel negatieve meningen over een organisatie of bedrijf, dan laten ze het al snel links liggen en gaan ze op zoek  naar een alternatief: de concurrent. Door reputatiemanagement toe te passen, kunt u zorgen dat u een goede reputatie behoudt of deze verkrijgt. Dit houdt in dat u publicaties over uw bedrijf controleert, beheert en zelf online plaatst. Om te beginnen is het handig dat iemand binnen het bedrijf daar verantwoordelijk voor is en deze specifieke taak op zich neemt. Maak vervolgens een plan van aanpak. Het is niet slim om klakkeloos overal berichten te gaan plaatsen. Raak vooral niet in paniek bij negatieve publicaties, maar beschouw het als een kans om uw klant te laten zien dat u oprecht bent en wilt helpen met het oplossen van de klacht of het probleem. Laat u in ieder geval nooit verleiden tot het plaatsen van positieve berichten over uw bedrijf onder een valse naam. Vroeg of laat valt u door de mand.

In reputatie management worden vervolgens drie niveaus onderscheiden. Het eerste niveau is dat van de Beginner. Op dit niveau draait alles nog om de eigen website. U krijgt vragen, opmerkingen en klachten via e-mail, commentaar op weblogs, fora en social mediasites. Al deze reacties van de consument komen als het ware naar het bedrijf toe en u geeft antwoord. Doet u dit naar tevredenheid, dan kunt u een goede reputatie opbouwen en behouden met mensen die al klant zijn. Het tweede niveau, dat van de Gevorderde, gaat dan een stap verder. Behalve het monitoren en het reageren op vragen en klachten, gaat u zelf actief de reputatie monitoren, reageren op weblog, fora en social media. Op deze manier kunt u negatieve publiciteit traceren en het bedrijf op een positieve manier promoten. Op dit niveau gaat het om een bredere doelgroep dan de klanten alleen. Belangrijk is het beeld wat men in het algemeen van uw bedrijf heeft. Als laatste wordt reputatiemanagement op  niveau drie, dat van de Expert, heel professioneel aangepakt. Op dit niveau wordt er een SEO specialist bijgehaald. De rankings bij de zoekmachines worden in de gaten gehouden en waar mogelijk bijgestuurd. Uw bedrijf kent op dit niveau alle ins-en-outs van reputatiemanagement en weet waar als eerste de rotte plekken ontstaan. Een mooi streven om naar toe te groeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *