Disaster Recovery Plan: Voorkom een ramp

Als computerbestanden per ongeluk gewist zijn, kunnen gegevens vaak weer tevoorschijn worden gehaald met een data recovery programma. Maar wat te doen bij een echte ramp? Als een server werkelijk plat gaat of bij een brand totaal verloren gaat? Dan bewijst een Disaster Recovery Plan, een noodherstelplan, zijn dienst. Zo’n plan beschrijft wat er moet gebeuren om te zorgen dat een organisatie zo snel mogelijk weer zijn digitale gegevens kan raadplegen en op volle kracht verder kan.

Moderne bedrijven zijn steeds vaker afhankelijk van hun computernetwerk. Via een fileserver hebben verschillende werkplekken verbinding met internet. Op de harde schijven staan alle gegevens van de boekhouding, de voorraadadministratie, de personeelsadministratie. De fileserver is zo belangrijk dat zodra die server het opgeeft, het hele bedrijf stilligt. Met alle financiële gevolgen van dien. Het is daarom belangrijk dat een systeem na een calamiteit zo snel mogelijk weer operationeel is. In een Disaster Recovery Plan (DRP) is vastgelegd wie wanneer welke acties moet uitvoeren om data en diensten weer zo snel mogelijk beschikbaar te hebben.

Stappenplan
“Disaster recovery begint al bij een rudimentaire backup”, zegt Marc van Broekhoven, general manager bij Delta Networks in Goes. “Maar bij een ramp gaat het om veel meer dan alleen het terughalen van data. Na een brand kan de data redelijk gemakkelijk van een externe backup gehaald worden. Maar wat als je een kapotte server hebt, of een elektriciteitsstoring waardoor helemaal niets meer werkt? In dat geval kun je wachten tot de storing hersteld is, maar als je informatie moet verstrekken aan derden is daar vaak geen tijd voor. En hoe krijg je contact met je klanten? De telefoon ligt er immers ook uit. De voorzienbare scenario’s staan stap voor stap beschreven in het disaster recovery plan.”

Veilig
Een DRP moet op alle mogelijke problemen een antwoord geven. Delta Networks in Goes kan helpen bij het opstellen van een efficiënt en effectief plan. “Nieuwe technieken, hardware en software maken veel mogelijk”, zegt Marc van Broekhoven. “Om de risico’s zo klein mogelijk te maken bouwen we tegenwoordig netwerken die veilig tot zeer veilig zijn. De criteria van de klant zijn daarbij leidend.”

Draaiboek
Het draaiboek wordt in overleg met de klant geschreven. Brand, diefstal, blikseminslag, voor alles wordt een oplossing bedacht. Waar is in korte tijd een stroomgenerator te huur? Welk koeriersbedrijf gaat waar een aantal huurlaptops ophalen? Wie bewaart waar de toegangscodes waarmee de backup in de cloud kan worden benaderd? Moeten er noodgebouwen worden geplaatst of hebben de buren tijdelijk ruimte? Kortom, een Disaster Recovery Plan is geen overbodige luxe.

 

één reactie

  1. Een gedegen opvang (uitwijk) voor het bedrijfskritische personeel is zeker zo belangrijk!!

Laat een reactie achter aan Peter Blok Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *