Doelgroep analyse

Doelgroep analyse
Heb je geregeld dat een verkoopgesprek tot niets leidt? Je stopt veel tijd en moeite in iets, maar uiteindelijk levert het niks op. In gesprekken worden uiteenlopende redenen genoemd. Het kan zijn dat je met je producten en diensten op de verkeerde doelgroep richt. Een goede doelgroep analyse kan dan de oplossing bieden. Het succes van je bedrijf heeft alles te maken met de keuze van de juiste doelgroep. Hoe goed je product of dienst ook is, als je gesprekspartner er niets mee kan, dan verkoop je het niet.

Klantenprofiel
Met het samenstellen van een klantprofiel (persona) kan je een aantal dingen achterhalen, zoals:

  • Wie is de mens achter jouw klant?
  • Wie is jouw ideale klant?

Een nieuwe marketingstrategie begint met het opstellen van één of meerdere persona’s om te visualiseren wie jouw klanten zijn, hoe zij zich gedragen en wat hun drijfveren zijn. Zo geef je die doelgroepen ieder hun eigen boodschap.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat bedrijven die marketing ondersteunen met uitgewerkte persona’s 124 procent meer rendement behalen.

Met inzicht in jouw doelgroep en de ideale klant kun je veel beter je marketing uitvoeren en je richten op jouw specifieke doelgroep.