Drukwerk komt tot leven

Wellicht heeft u er al eens van gehoord of de app zelfs al gedownload: Layar. Een Nederlands bedrijf ontwikkelde deze browser die het mogelijk maakt een digitale laag over de werkelijkheid te leggen. Dit fenomeen kennen we als augmented reality (AR) en het verovert de markt razendsnel.

“Voor vormgevers ligt er een nieuwe uitdaging in AR, het is de koppeling tussen drukwerk en digitale informatie”, vertelt Doménique van Lint. Ook binnen haar bedrijf, Van Lint in Vorm, zijn ze creatief bezig met deze toepassing van AR. “Layar is de opvolger van de QR code, die eigenlijk al weer achterhaald is. Denk aan tegels in de stoep bij gebouwen. Met Layar kun je de gebouwen gewoon scannen en vervolgens meer informatie krijgen. Heel handig voor de verkoop van woningen. Je ziet een leuk huis te koop staan, richt je mobiel erop en krijgt er meteen alle informatie over. Ons werk als grafisch ontwerpers richt zich veel op print. En Layar leent zich heel goed voor het leggen van een link tussen digitaal en print. Het brengt print tot leven en maakt het interactief.”

Layar biedt een Layar creator waarin iedereen heel gemakkelijk interactieve content kan toevoegen aan geprinte materialen. Van Lint: “De vormgever maakt een advertentie op, uploadt deze naar de creator waar hij vervolgens buttons maakt en de bijbehorende informatie invult. Wanneer de lezer de pagina met zijn smartphone of tablet scant, krijgt hij vanzelf de extra’s te zien.” Layar biedt veel voordelen. Het is mogelijk om met één pagina print, meerdere foto’s, filmpjes en andere informatie aan de lezer over te brengen. Daarnaast is het ook heel goed in te zetten om het klanten makkelijker te maken iets te bestellen. Bovendien is het mogelijk om knoppen naar de diverse sociale media te maken, zodat de lezer de informatie direct kan delen. En ten slotte zijn de activiteiten die via Layar plaatsvinden te meten. Zo weet u hoeveel bezoekers uw drukwerk heeft gegenereerd.

De enige kanttekening die van Lint heeft: “Je moet wel Wifi hebben, anders duurt het wel erg lang.” Verder is zij erg enthousiast over AR in het algemeen en Layar in het bijzonder. “Het biedt vormgevers een extra uitdaging, er zijn zo veel mogelijkheden en het is de kunst het creatief toe te passen. De vraag die je jezelf steeds moet stellen is hoe je nu het beste die extra laag in je drukwerk kunt krijgen. De deskundigen zeggen dat AR het nieuwe massamedium is. Ik ben er ook van overtuigd dat dit het helemaal gaat worden, de mogelijkheden zijn ongekend. Voor sommigen klinkt het misschien als futuristisch, maar straks gebruikt iedereen het, let maar op!”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *