Dure beukenhaag goedkoper dan liguster

In tijden waarin ondernemers iedere euro omdraaien, ontkomt ook het groenonderhoud niet aan een kritische blik. Zelf doen is geen optie, kritisch de beplanting en het onderhoud bekijken wél. Bovendien kunnen bedrijven dan direct meer doen met het oog op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Sjaak Allemekinders van Allemekinders-Beveland in ‘s-Heer Arendskerke heeft de ontwikkelingen op het gebied van groenonderhoud van nabij meegemaakt. “Neem de rozenperken; deze zijn volledig uit het beeld verdwenen. Reden: te veel onderhoudswerk en vooral ook te veel gebruik van bestrijdingsmiddelen. Het eerste is eenvoudigweg te duur geworden, het tweede wordt maatschappelijk niet meer geaccepteerd.” Toch is in zijn ogen een groene bedrijfsomgeving mogelijk, tegen acceptabele prijzen. Hij adviseert om daarvoor een specialist te raadplegen.

Zelf doen geen optie
Ondernemers die menen het tuinonderhoud zelf te kunnen uitvoeren, komen bedrogen uit. Zij ontdekken al snel dat bepaalde onderhoudsmiddelen uitsluitend en alleen verkrijgbaar zijn voor gecertificeerde professionals. Ook de aanleg van een tuin is werk voor een expert. “Natuurlijk kun je naar een tuincentrum gaan en zelf je planten kiezen. Je wordt daar echter vooral verleid door bloemen en planten die er op dat moment mooi en bloeiend uitzien. Over het uiterlijk door het jaar heen, de vereiste bodemsoort en vooral het noodzakelijke onderhoud denken veel mensen niet na. Terwijl in dat laatste natuurlijk de jaarlijks terugkerende kosten zitten.”

Goed plan
Om die reden adviseert Allemekinders samen te werken met iemand met kennis van zaken en die oog heeft  voor het onderhoud en bijkomende kosten. “Het is een afweging tussen investering en onderhoudskosten. Neem een beukenhaag; deze is in aanschaf duurder dan liguster maar in onderhoud stukken goedkoper. Wij zelf proberen altijd een concept aan te bieden waarbij het beeld door het jaar aantrekkelijk is. Dat kan met siergrassen, vaste planten en struiken en bomen. In feite staat of valt een tuin met een goed doordacht plan. Geen hoge struiken voor een showroom, geen sta-in-de-weg bij een nooduitgang en geen donkere paadjes naar de fietsenstalling. Daarover moet je van te voren goed nadenken. Achteraf wegsnoeien of veranderen, kost immers altijd meer.”

Compost uit Zeeland
Een ander aandachtspunt is het gebruik van bestrijdingsmiddelen en compost. Ondernemers staan hier zelf  vaak niet bij stil. Toch is het een punt van aandacht. “Hoveniers moeten dit uitdragen. Minder bestrijdingsmiddelen is goed voor het milieu. Met het oog daarop zijn wij bijvoorbeeld ook overgegaan op het gebruik van groencompost uit het Sloegebied. Waarom turf halen in Rusland, of boomschors uit Frankrijk voor het tuinonderhoud hier? Die omslag in denken is noodzakelijk voor mens en milieu.” Allemekinders benadrukt dat met de juiste kennis een groene bedrijfsomgeving mogelijk is, bijdraagt aan een prettige werkomgeving en een heus visitekaartje is.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *