Durft u te kiezen voor the cloud?

artikel-13-foto-1

Iedere onderneming, van een kleine zelfstandige tot een groot bedrijf, heeft een server nodig voor het verwerken en opslaan van alle gegevens. De vraag is tegenwoordig: doe je dat zelf, met een server op kantoor of regel je dat in the cloud, dus via internet? Dat betekent dat alle data niet op de bedrijfscomputer of -server staan, maar op servers ergens ter wereld bij een datacentrum. De voor- en nadelen op een rij.

“Vroeger was ‘the cloud’ onbekend en werd het als eng ervaren”, erkent Cliff Lagendijk, eigenaar van Lantack Network Solutions uit Halsteren. “Daarna werd het een beetje een modewoord, zonder dat mensen goed snapten wat het inhield. Gelukkig ontdekken steeds meer bedrijven de voordelen en durven ze met een gerust hart over te stappen. Het is nu helemaal geaccepteerd.”

“Om de laatste twijfels weg te nemen geven we geregeld rondleidingen bij een van twee datacentra waar de servers staan. Die servers zijn gekoppeld aan het internet, the cloud. Op die manier heeft een bedrijf 24/7, overal ter wereld toegang tot alle gegevens. Omdat we werken met twee datacentra, op verschillende locaties in Nederland, is de kans nihil dat die tegelijkertijd uitvallen. De twee centra zijn aan elkaar gekoppeld, dus slaan synchroon alles op. Zo is er altijd back-up.”

Veiligheid

Het al dan niet veilig zijn van een ‘vreemde’ server, is een van de redenen dat bedrijven twijfelen om de stap te zetten. Cliff: “Zoals die datacentra beveiligd zijn tegen brand, diefstal en met geavanceerde firewalls, zo goed krijg je het niet op kantoor. Bovendien bespaar je veel kosten: er zijn geen investeringen meer nodig in een aparte, goed beveiligde en gekoelde ruimte, in hardware, software, updates en ander onderhoud. En vlak de stroomkosten niet uit. Als je kiest voor the cloud, is het veiliger en goedkoper. Ook heb je geen gedoe meer met softwarelicenties en altijd de meest actuele update.”

Afhankelijk van internet

Zijn er dan helemaal geen nadelen? ‘Als je hiervoor kiest, ben je afhankelijk van internet. Wordt er bij graafwerkzaamheden in de straat een kabel geraakt, dan zit je een paar dagen zonder internet en kun je dus bij geen enkele applicatie. Daarom bieden wij onze klanten vaak een eenvoudige backup internetlijn aan en een speciale ruimte bij ons op kantoor, met computers waar je gratis kunt inloggen op je eigen server. Het is nog nooit nodig geweest, maar het geeft mensen een veilig gevoel. Het is wel grappig: soms komen klanten hier langs om het te gebruiken als flexplek.”

Kostenbesparing

En de kosten? “Het is altijd maatwerk, maar gemiddeld kost een cloudwerkplek met alle applicaties erbij 39 euro per maand per werkplek. Terwijl licenties en een eigen server grote investeringen vergen, die oplopen tot duizenden euro’s. Bedrijfsadministratie moet je wettelijk zeven jaar bewaren. Daarom geven we trainingen hoe medewerkers alles efficiënt kunnen opslaan. Zo voorkom je rondzwervende archiefstukken.”

TEKST MARJOLIJN BERGMANN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *