Duurzaamheid als verdienmodel

artikel-16-foto-1Duurzaam ondernemen geeft je niet alleen een goed gevoel, je kan er zelfs geld aan verdienen! Dat was de boodschap van ondernemers en onderzoekers die een bijdrage leverden aan de laatste bijeenkomst van Zeeland Business Netwerk voor de zomerstop.

Het Zeeland Business Netwerk telt sinds deze avond 200 leden, wat werd gevierd met een feestelijke bonbon van Chocolate Lovers. “Een mooi succes”, zegt Jonathan de Voogd van Zeeland Business. “Het blijkt dat bezoekers van onze netwerkavonden gemiddeld drie tot vier nieuwe contacten per avond opdoen, met behulp van effectief netwerken. Dat is heel waardevol.”

Met bijna 140 aanmeldingen was de bijeenkomst in het gemeentehuis van Tholen goed bezocht. Al tijdens de inloop en het buffet konden de bezoekers kennismaken met verschillende duurzame bedrijven, zoals de Streetplug (een in het wegdek verzonken oplaadpunt voor elektrische auto’s) en de relatiegeschenken van de Green Gift Company.

Duurzaam

artikel-16-foto-2Wethouder Frank Hommel opende de bijeenkomst met een warm pleidooi voor duurzaam ondernemen. De gemeente Tholen is sinds 2006 bezig met het verduurzamen van de lokale economie en inmiddels hebben zich zo’n 200 ondernemers aangesloten. Een van hen is Harrie Verkaik van de Green Gift Company, die zich sinds drie jaar richt op het verkopen van duurzame relatiegeschenken. “We maken nog geen winst, maar ik ben ervan overtuigd dat we dingen moeten verkopen die op een eerlijke manier zijn geproduceerd en die niet weggegooid hoeven worden.”

Ook Ira von Harras, duurzaamheidscoördinator van Scalda, denkt dat duurzaamheid de toekomst is. “Behalve winst maken, zijn ook andere waarden van belang: een positieve impact hebben, innovatie dienend inzetten, samenwerken.” Von Harras maakt deel uit van het Groene Brein: een groep van meer dan 100 wetenschappers die helpt duurzaamheid in te zetten in een verdienmodel: “Als je vragen hebt over een duurzaam project, neem contact op en er gaat meteen iemand mee aan de slag.”

Onder de titel ‘Parels van Tholen’ vertelden drie Thoolse ondernemers hoe duurzaamheid in hun bedrijf wordt toegepast. Voor Harm-Jan van Dijke van de Van Dijke Groep is duurzaamheid de aanjager voor innovatie. “Wij produceren onder meer eierdoosjes van bermgras. Iedereen kent ze van Albert Heijn en Jumbo. Maar weinig mensen weten dat die bij òns vandaan komen.”

artikel-16-foto-3Voor Marc Bierens van Delta Glass is duurzaamheid vanzelfsprekend: “Denk na over wat je produceert: niet alleen mooie producten, maar ook een hoop afval. Door dat te scheiden, hergebruiken of verkopen, levert je afval weer geld op.” Jos Schot van Profielnorm bekijkt duurzaamheid vanuit zijn geloofsovertuiging. “Zorg voor je naasten. Zo hebben wij onlangs iemand aangenomen van 64, die een goed voorbeeld is voor onze jongere medewerkers. Daarnaast werken wij bijna 100 procent cradle to cradle.” Schot is ervan overtuigd dat dit de toekomst is en waarschuwt andere ondernemers: “Doe mee, anders mis je de boot.”

TEKST LIESBET MALLEKOOTE & FOTOGRAFIE IRENE LAM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *