E-mailmarketing te weinig benut

Ondernemers en organisaties kunnen veel voordeel halen uit een gerichte e-mail-marketingcampagne. Toch maken bedrijven in de business-to-business-branche nog relatief weinig gebruik van deze manier van klantbenadering. Dat blijkt uit de Nationale E-mail Benchmark 2013, een jaarlijks onderzoek naar e-mailmarketing door de Dutch Dialogue Marketing Association.

Ook Zeeuwse ondernemers kunnen veel meer profijt halen uit e-mailmarketing, bevestigt Jaap Walhout van internetbureau Nedbase. ”E-mailmarketing is een prachtig medium om rechtstreeks bij de klant onder de aandacht te komen. Een professionele en gerichte e-mailing levert onherroepelijk respons op. Hetzij door directe conversie of door een ‘boost’ aan je merkbeleving.”

David Westveer van Boom Communicatie ziet eveneens dat veel ondernemers e-mailmarketing nog weinig serieus nemen. “Het wordt wel ingezet, maar niet echt strategisch, terwijl het een slim en effectief onderdeel van je totale marketingstrategie kan zijn. E-mailmarketing is een stap in je salesproces, waarmee je je klant warm maakt voor je product of dienst.” Een groot voordeel van deze vorm van communiceren is dat de kosten relatief laag zijn en de resultaten goed kunnen worden gemeten. “In tegenstelling tot een traditionele advertentie kun je bij e-mailings vrij nauwkeurig volgen hoe vaak ze zijn geopend en hoe vaak er is doorgeklikt.”

Walhout denkt dat ondernemers aanhikken tegen de vermeende tijdsinspanning, maar die valt volgens hem erg mee. “Door eerder gedeelde content slim te hergebruiken, kan je in een relatief korte tijd een interessante e-mailing samenstellen. Vaak is er een overvloed aan informatie binnen een organisatie, die niet wordt verzameld. Verder ontbreekt in veel gevallen goede software. Er zijn heel eenvoudige programma’s waarmee je, op basis van een vooraf gedefinieerd format, heel makkelijk het stramien kunt vullen met nieuwtjes, foto’s en filmpjes.”

Het blijft daarbij wel van belang om het middel effectief in te zetten, zegt Westveer. “Denk goed na wie er interesse heeft in hetgeen je levert. Als je de juiste klanten op de juiste manier benadert, levert dat een hogere conversie op.” Dat begint met het bijhouden van een goede database, zodat je weet wie je moet benaderen en welke artikelen in je mailing het beste worden gelezen. Daarnaast moet de mailing kwalitatief goede content hebben. “Wat wil je communiceren, via je website, je mailings en de social media. Stem de inhoud af op je lezers.”

“We moeten inzien dat e-mailmarketing meer is dan een standaard nieuwsbrief naar je hele klantendatabase”, zegt Walhout. “Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke e-mails zoals verjaardagsmailings, jubileummailings of vaste klanten belonen met incentives.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *