Een kleine vriend is sterker dan een grote reus

Next Gen ondernemen event

Op maandag 30 september organiseerde Zeeland Business, samen met Schipper Accountants B.V. en de Zeeuwse Rabobanken het Next Gen ondernemen event. We leerden hoe belangrijk vrienden zijn en hoe groot je impact kan zijn, hoe klein je ook bent.

Merkgoeroe en TEDx spreker Diederick Janssens begon zijn inspirerende speech met een verhaal over Charlie. Een man die vier jaar geleden tijdens een vakantie op de motor door Afrika reed. De wind door zijn haren, de warme lucht in zijn gezicht. Dit wilde hij wel voor altijd blijven doen! Hij kocht een selfiestick en filmde iedere dag een mooie rit. Die plaatste hij op social media met de boodschap: Wil je dit ook? Dan regel ik voor jou de motor en het vliegticket. Charlie rijdt nog steeds door Afrika, heeft inmiddels vijftig man personeel en een omzet van vier miljoen.

Charlie versus Thomas
“Wat is het verschil tussen Charlie en Thomas Cook?”, vroeg Diederick daarna, om er meteen het antwoord aan toe te voegen: “Charlie heeft vrienden. Thomas had vijfhonderdduizend klanten, maar geen vrienden. Ook al heb je veel klanten, clicks en strategische doelgroepen, zonder vrienden verlies je uiteindelijk. Want we luisteren niet meer naar grote spelers, we luisteren naar onze vrienden. Heb je vrienden? Dan zijn ze je trouw, praten ze over je, delen ze wat jij te zeggen hebt, nemen ze op als je belt en relativeren ze als je een keer een fout maakt.”

Vermenselijken
Onderzoek toont aan dat wij mensen naar alles kijken alsof het mensen zijn. Dus ook merken, bedrijven en producten. “Maar kijken we naar bedrijven alsof het mensen zijn, dan zien we één ding: dat zijn onze vrienden niet! Ze schakelen hun telefooncentrale uit, want ze hebben liever niet dat je belt. Of roepen ‘Ik ben keihard de lekkerste’ of ‘Ik ben altijd verrassend voordelig.’ Heeft een vriend dat ooit al eens tegen je gezegd?”, aldus Diederick. Maar heeft het dan helemaal geen zin om ‘goedkoop’ als unique selling point te hebben? “Het werkt wel, maar alleen in een branche waar we met geen enkel bedrijf binding hebben. Als één van jouw concurrenten wel vrienden maakt, verlies je het. Zo wint Coolblue het van de Mediamarkt, en Tony’s Chocolonely van Verkade, niet om de prijs.”

Feestje
Maar hoe zet je de stap naar vriendschap? “Natuurlijk wil iedereen wel geliefd zijn, maar ben je ook om van te houden? De basisvoorwaarde hiervoor is dat je aansprekend bent, en als je medewerkers hebt, kun je dat al snel zijn. Zij geven je bedrijf een gezicht, iemand om te vertrouwen. Je kunt als topman zelf het gezicht zijn, maar ook de medewerker op de vloer laten zien. En bedenk bij alles wat je doet steeds of je erover durft te vertellen op een feestje. Is het antwoord ‘nee’? Niet doen. Je bént namelijk wat je dóet. En wat je doet, zegt meer over wie je bent, dan wat je zegt dat je bent. In Zeeland zie je veel familiebedrijven. Zij zijn bij uitstek geschikt om vrienden te krijgen. Ze hebben een verleden, waarden en normen. Ze zijn trots, ze zijn menselijk. Als je wilt, kun je zelfs producten vermenselijken. Kijk naar Coolblue. Hun pakketje is niet zomaar een kartonnen doos, maar een vriend.”

Tony’s Chocolonely
Tony’s Chocolonely is er heel goed in. Zij doen van alles voor ‘serious friends’ en hebben dan ook een enorme vriendenkring. Ynzo van Zanten, Chief Evangelist van dit bedrijf, vertelt over hun missie. “Chocolade is het meest geconcentreerde stukje geluk ter aarde”, begint hij. “Maar chocolade heeft een prijs. Waar wij hier genieten van die reep geluk, bevinden cacaoboeren en kinderen aan de andere kant van de wereld zich aan het andere uiteinde van het gelukspectrum. In West-Afrika zitten miljoenen kleine cacaoboeren die ver onder de armoedegrens leven en 2,3 miljoen kinderen, waarvan een groot deel uitgebuit wordt. Ze moeten werken met zware machines, gevaarlijke messen en chemicaliën. Soms gaat het zover, dat ze gedwongen worden onbetaald te werken, mogen ze hun ouders niet zien, worden ze mishandeld en met de dood bedreigd. Deze kinderen worden niet alleen beroofd van hun jeugd, maar ook van hun toekomst. Het is waanzin.”

Chocoladecrimineel
Om de kinderslavernij in de cacaoproductie tegen te gaan, kwam in 2001 het Harkin-Engel Protocol. Een overeenkomst, ondertekend door alle CEO’s van het handjevol chocoladeproducenten dat onze wereld rijk is. Echter, deze overeenkomst was niet bindend en er gebeurde niks. Ynzo vertelt hoe één man, journalist Teun van de Keuken, zich hier vijftien jaar geleden in vastbeet. “Geen van de producenten wilde er met hem over praten, dus besloot hij zichzelf aan te geven als chocoladecrimineel. Hij had immers chocolade gegeten in de wetenschap dat daar kinderslavernij aan ten grondslag lag. Dat zou toch moeten gelden als criminele activiteit. Hij ging door tot aan de rechter. Daar kreeg hij in morele en inhoudelijke zin gelijk, maar juridisch niet. Het was niet aantoonbaar waar de cacao uit zijn chocoladereep precies vandaan kwam. Vanaf dat moment besloot Teun tot een eenzame strijd met een gigantische missie: de slavernij uit de cacaowereld verbannen met zijn eigen chocoladebedrijf Tony’s Chocolonely.”

Marktleider
Tony’s Chocolonely kreeg vrienden en heeft inmiddels alle grote merken in Nederland achter zich gelaten. “Als je denkt dat iets kleins geen verschil kan maken, probeer dan maar eens een kamer te delen met een mug”, legt Ynzo de invloed van Tony’s Chocolonely uit. Het bedrijf blijft trouw aan haar missie, zo lang dat maar nodig is. “Eerst door bewustzijn te creëren. Dan door een goed voorbeeld te geven door te laten zien dat je op een duurzame, sociale manier succesvol kan zijn als chocoladeproducent. Vervolgens nodigen we andere merken uit om ons schaamteloos te kopiëren. Daarom zeggen we ook: ‘Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’.”

Tony’s Chocolonely is het schoolvoorbeeld van Ghandi’s uitspraak ‘First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you en then you win.’ Zelf zeggen ze: ‘We are crazy about chocolate, but serious about people’. Dit inspirerende bedrijf laat zien dat je niet groot moet zijn om veel impact te hebben. “Dat geldt overigens voor alle branches”, zegt Ynzo. “Je bent nooit te klein. Dat vertel ik vaak aan studenten, die nog aan het begin van hun carrière staan én aan ervaren ondernemers, zoals hier in Goes, die al een netwerk hebben en dus snel veel kunnen bereiken. Ik hoop dat ik ook hen vandaag heb kunnen inspireren.”

Oh, en mocht je je nog afvragen waarom stukjes van een Tony’s Chocolonely-reep zo irritant ongelijk verdeeld zijn. Bedenk dan eens hoe het in de wereld van chocolade verdeeld is.

De Speld Live
Het Next Gen Ondernemen event werd geopend en gesloten door Nathan de Groot en Michiel Eijsbouts van De Speld Live. Ondanks dat er bij hen geen speld tussen te krijgen was, ging het helemaal nergens over. Het was een razendsnelle aaneenschakeling van quotes als ‘Ambitieuze ondernemer drie uur vastgezeten in elevatorpitch’ en ‘Waarom bent u gaan ondernemen in Zeeland? Mijn strandpaviljoen in Zwolle liep slecht.’ Het was een hilarische en verfrissende aanvulling van dit inspirerende event.

Bekijk hier het fotoverslag

Redactie: Kim de Booij
Fotografie: Martijn Fincke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *