Er was eens.. Digital Sorytelling

storytellingWe hebben er allemaal wel eens wat over gehoord, maar wat is Storytelling nu eigenlijk? Dat wilde ik een half jaar geleden ook weten. Ik stak mijn handen uit de mouwen en ging letterlijk en figuurlijk op onderzoek uit. Samen met alle tools en kennis die ik vanuit eBirds heb mogen ontvangen, heeft dit geresulteerd in mijn afstudeerscriptie over Digital Storytelling. Inmiddels ben ik afgestudeerd aan de HZ University of Applied Sciences en gek genoeg ben ik mijn afstudeeronderwerp nog niet beu. Met alle plezier krabbel ik er nog een stukje over.

Storytelling begint met het vertellen van verhalen en het vertellen van verhalen begint eigenlijk al zodra we leren praten. Verhalen geven betekenis aan wat we allemaal ervaren. Voor zowel de vertellers als de luisteraars. We identificeren ons met verhalen en we worden erdoor geraakt, we onthouden het verhaal en vertellen het weer door.

Op social media doen we eigenlijk niet veel anders. We vertellen wat we aan het doen zijn, we vertellen over dat geweldige feest, we vertellen soms ook over vervelend nieuws of we vertellen dat we geslaagd zijn… We geven al onze vrienden en volgers eigenlijk een kijkje in het verhaal dat ons leven heet.

Als bedrijf wil je opvallen bij de doelgroep. Opvallen in de grote hoeveelheid  aan berichten die jouw doelgroep elke dag voorgeschoteld krijgt. Het vertellen van verhalen, en in dit geval via de digitale weg, is een uitstekende manier om dit te bereiken. Door als bedrijf, organisatie of merk een verhaal op de juiste manier te delen, kun je ervoor zorgen dat er bij de doelgroep meer betekenis ontstaat. De doelgroep identificeert zich met het verhaal rondom jouw merk of product, krijgt er een beeld en gevoel bij en er ontstaat een waardevolle relatie op de lange termijn.

Hoe pas je Digital Storytelling dan op de juiste manier toe? Digital Storytelling inzetten als marketinginstrument is een heuse uitdaging. Het verhaal binnen Storytelling valt of staat met een juiste aanpak. Hieronder volgen zes tips die je daarbij kunnen helpen.

1. Verhalen moeten authentiek Vertel dus alleen echte verhalen, zonder ze aan te dikken. Intern kunnen dit verhalen zijn van medewerkers of oprichters. Extern bieden stakeholders, partners of klanten content voor het verhaal.

2. Een verhaal dat te mooi is om waar te zijn, komt niet geloofwaardig over. Juist het probleem, het dilemma of de strubbelingdie je met het verhaal deelt zorgt voor die identificatie en binding.

3. Wanneer je Digital Storytelling inzet is de mixontzettend belangrijk. Zorg voor een goede balans tussen commerciële informatie en meer luchtige of vermakelijke content. Denk hierbij ook aan de variatie in het soort verhalen en denk dus aan de verrassingsfactor.

4. Het verhaal krijgt meer impact en wordt sneller duidelijk door visuele content. Deel het verhaal middels een video of voorzie het verhaal van sprekende visualsen foto’s. Momenteel is dit een van de krachtigste vormen van content op social media.

5. Zorg er ook voor dat het verhaal de doelgroep bereikt. Dit kun je realiseren door frequent (verhalen) te posten op social media en ook op de juiste tijdstippen. Op facebook kun je bijvoorbeeld inspelen op wat de statistieken je vertellen over de tijdstippen waarop je fans online zijn.

6. Maak het verhaal deelbaar en vindbaar. Ga de dialoog aan met het publiek en nodig uit tot interactie, zodat het verhaal gedeeld wordt. Zorg hierbij ook voor een goede vindbaarheid. Dit kun je al simpel doen door relevante hashtags te gebruiken of Search Engine Optimalization in te zetten.

 
Door Daphne Verhagen, stagiaire van eBirds

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *