Familiebedrijf aorta Zeeuwse economie

artikel-17-foto-2Het is inmiddels traditie, de uitreiking van de Zeeuws Familiebedrijf Award. En die vond ook dit jaar plaats tijdens Film by the Sea in Vlissingen. Award-winnaar 2016 is Omoda uit Zierikzee. De andere genomineerden waren Hanse Staalbouw uit Nieuwerkerk en Transport- en Containerbedrijf Wielemaker BV uit Middelburg.
Nederland telt minimaal 260.000 familiebedrijven. Samen zijn zij verantwoordelijk voor bijna 53% van het Bruto Nationaal Product. In Zeeland is 85% van de ondernemingen een familiebedrijf, veel meer dan het landelijk gemiddelde (69%). Marc Volleman, gastheer van deze avond, maakte aan de hand van deze cijfers duidelijk dat het familiebedrijf ertoe doet. “Het familiebedrijf is de aorta van de Zeeuwse economie.”

Trotse medewerkers
Zeeland Business werkt in de organisatie van de Award samen met drie partners: Baker Tilly Berk, de Zeeuwse Rabobanken en Film by the Sea. De jury dit jaar bestond uit gedeputeerde Jo-Annes de Bat,  Prof. Dr. Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht en Pieter Paree, directeur Paree Elektro-Telecom, de Award-winnaar van 2015. Pieter Paree spreekt uit ervaring als hij zegt dat de award betekenis heeft. “Naast de trots van de medewerkers, de reacties van klanten en de media-aandacht, hebben we zelfs opdrachten gekregen vanwege deze award. Blijkbaar straalt de award betrouwbaarheid uit.”

Innovatie
De jury had een lastige klus. Honderd Zeeuwse familiebedrijven dongen mee dit jaar mee naar de titel. Hieruit kwam een shortlist met Omoda, Hanse Staalbouw en Wielemaker. Pieter Paree: “We hebben ‘flitsbezoeken’ gebracht aan deze bedrijven om nader kennis te maken. Voor mij was het bijvoorbeeld belangrijk om te zien hoe de ondernemers binnen het bedrijf met de familie omgaan. Verder hebben we onder andere gelet op innovatie en de positie van het bedrijf in Zeeland. Het viel uiteindelijk niet mee om een winnaar te kiezen. Het zijn alle drie prachtige bedrijven waar Zeeland trots op mag zijn.”

artikel-17-foto-1En de winnaar is..
Voordat Pieter Paree de winnaar bekend maakte, somde Marc Volleman het mooie prijzenpakket op: Naast de prachtige Zeeuwse ‘stik’ van kunstenares Caroline de Ligt, is dit een promotiecampagne bij Zeeland Business ter waarde van 2500 euro, een fiscale check-up door Baker Tilly Berk en een bioscoopreclame-campagne ter waarde van 1.000 euro van Cine City. Als éénmaal het hoge woord eruit is en de winnaar bekend, is de verrassing en blijdschap van het gezicht van Wilhelm Verton, directeur van Omoda, af te lezen. “Het is geweldig. We zijn trots, als familie Verton en als familie Omoda.” Lourus Verton: “We zijn samen één familie. Een prijs als deze geeft extra groeistimulans in kwaliteit en motivatie.”
Daags na de uitreiking hangen de prijzen op in de kantine en heeft het bedrijf veel felicitaties ontvangen, van Zeeuwse bedrijven, via de klantenservice en zelfs in de Zeeuwse Omoda winkels.

TEKST CAROLINE HOUMES & FOTOGRAFIE MARIJANA PAJOVIC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *