Financiële administratie en bankzaken online

rvdswaluwVoor ondernemers en bedrijven is digitalisering niet meer weg te denken uit hun bedrijfsvoering. Toch zijn er een hoop keuzes te maken: wat doe je wel digitaal en wat niet? Wat zijn de voordelen en scheelt het in de kosten? “Online groeit harder dan verwacht.”

Bij Rabobank Oosterschelde waren ze afgelopen jaar verrast over de groei van online een zakelijke financiering aanvragen. Accountmanager MKB Ronald van de Swaluw: “We zijn daar een jaar mee bezig en krijgen nu vrijwel alle nieuwe aanvragen digitaal aangeleverd. Dat bewijst dat onze klanten de voordelen heel duidelijk zien. Dat snap ik ook wel: ondernemers willen op elk moment van de dag, ook in het weekend, hun zaken kunnen regelen. Op het moment dat alle stukken bij ons binnen zijn, bellen we binnen 24 uur op voor een afspraak. Vaak zijn de klanten dan verbaasd dat we op korte termijn kunnen afspreken.”

Win-winsituatie
Actuele jaarcijfers en goed onderbouwde plannen en prognoses moeten bij die aanvraag worden bijgevoegd. “We merken dat de kwaliteit van de aanvraag een stuk hoger is als die in overleg met de accountant is gedaan. En dat komt de snelheid ten goede. Soms ontbreken kleine zaken, zoals een taxatierapport. In zulke gevallen plannen we wel alvast een afspraak in. Daarna krijgt de ondernemer snel financieringsduidelijkheid. Deze werkwijze is een win-winsituatie: wij hebben sneller het dossier compleet en de klant heeft meteen duidelijkheid. Dat scheelt beide partijen tijd.” Overigens is online aanvragen geen vereiste. Ronald: “Er zijn ook klanten die het nog lastig vinden alles digitaal te moeten doen. Dan nemen we de aanvraag samen door en helpen waar dat nodig is. De doorlooptijd neemt dan wel toe. Als de klant voor belangrijke uitdagingen staat, gaan we graag met hem het oriënterende gesprek aan. Tijdens zo’n persoonlijk adviesgesprek kunnen we met onze kennis en ervaring de klant helpen.”

Inzicht en prognoses
Ook Rudie Grim, van BoostXXL, merkt dat ondernemers graag vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week toegang willen tot hun administratie. “Natuurlijk is er ook nog een generatie die graag in ordners bladert, maar zeker jonge ondernemers en managers zien heel duidelijk de voordelen van alles digitaliseren. Bijvoorbeeld omdat het veel inzicht verschaft. Natuurlijk moet je je administratie dan wel goed bijhouden. Maar dan krijg je ook een helder beeld van wat je als bedrijf de komende maanden kunt verwachten. Op zulke prognoses kun je dan weer je bedrijfsvoering afstemmen. Het biedt dus méér dan verslaglegging over de periode die voorbij is.”

Rudie werkt met software waarmee je online kunt inloggen en digitaal je administratie verwerken. “Via een pocket app hou je de uren bij en die worden direct factureerbaar. Veel bedrijven hikken aan tegen de investering. Maar op termijn is het goedkoper, omdat je minder administratieve ondersteuning nodig hebt.”

Tekst: Marjolein Bergmann

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *