Financiële veiligheid: grootste gevaar ben je zelf

foto1Ondernemers doen steeds meer zaken via internet. Bankieren, verzekeren, aan- en verkopen, zelfs de administratie kan gemakkelijk en snel via de computer, tablet of smartphone online worden geregeld. Maar hoe veilig is het om je hele zakelijke hebben en houden over het web te versturen?

Hartstikke veilig, zegt Margot van Wijgerden van de Rabobank. Zolang de ondernemer zelf maar goed oplet. “Als je in de beveiligde internetomgeving van de bank bent, kan er niets gebeuren. Die voldoet aan de hoogste internationale eisen en wordt scherp in de gaten gehouden.”

Als het mis gaat, gebeurt dat veel eerder, zegt Van Wijgerden. Als gevolg van phishing bijvoorbeeld, waarbij mensen codes afgeven aan criminelen, of door het ongemerkt installeren van malware: virussoftware waarmee betaalopdrachten kunnen worden gemanipuleerd. “Bankmedewerkers zullen nooit om pincodes of inloggegevens vragen, dus geef die nooit af. Malware is lastiger te voorkomen, want die zit soms verstopt in een valse factuur die je per e-mail ontvangt. Zodra je erop klikt, is het te laat.”

Wie iets vreemds ziet, moet meteen zijn bank te bellen. Ook de bank houdt een oogje in het zeil. “Als opeens een groot bedrag wordt overgemaakt naar een onbekende rekening, kunnen we desnoods een account blokkeren. Dan nemen we contact op met de klant om de betaling te controleren.” Wie op deze manier geld kwijtraakt, is het soms echt kwijt. “Als bank vergoeden we meestal wel als er sprake is van malware, maar er wordt per geval beoordeeld in hoeverre de klant zelf een rol heeft gespeeld.”

Door berichten over grootschalige hackers-aanvallen een aantal jaren geleden, lijken banken ook zelf kwetsbaar te zijn, maar volgens Van Wijgerden is dat niet zo. “Hackers konden toen de website platleggen, maar daarmee is je geld niet weg. Ze kwamen als het ware in het bankgebouw, maar niet in de kluis. Die beveiliging is honderd procent.”

Behalve  bankzaken kan ook de bedrijfsadministratie steeds meer online plaatsvinden. Zo heeft Rijkse Accountants & Adviseurs bijvoorbeeld Rijkse Connect opgericht: een website en app waarmee bedrijven online een documentenarchief bijhouden, de financiële en salarisadministratie regelen en overzicht hebben van omzet en kosten.

Klanten die deze diensten gebruiken, sturen bedrijfsgegevens via internet naar partijen waar Rijkse mee samenwerkt. Etien de Kam van Rijkse Accountants & Adviseurs: “Wij beheren die gegevens niet zelf, maar doen zaken met Unit4, Twinfield en Basecone: bedrijven die de juiste veiligheidscertificaten en keurmerken hebben en die regelmatig worden onderworpen aan audits.”

Volgens De Kam hebben zijn klanten er weinig moeite mee hun gegevens online te beheren. “De voordelen wegen op tegen de nadelen: altijd inzicht in je cijfers en geen gesleep met mappen meer. Ondernemers hebben over het algemeen meer vertrouwen in het internet dan particulieren. Misschien is dat naïef, maar als je iets wilt hacken, dan toch eerder de NASA of de FBI dan een MKB-bedrijf.”

Tekst: Liesbet Mallekoote
Fotografie: Ruden Riemens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *