Financiering kanaal van Gent naar Parijs rond

Een jaar geleden spraken we twee fiere CEO’s, die terugkeken op het eerste officiële jaar van hun North Sea Port. Het brak alle records en was een ongekend succes. Hoe is dat nu en welke ontwikkelingen spelen er?

“Na de enorme groeisprong van vorig jaar, stelden we ons dit jaar tot doel om te proberen dit hoge niveau vast te houden”, begint Jan Lagasse. “Nu is het jaar nog niet om, maar het ziet ernaar uit dat we zelfs nog iets hoger uitkomen, zowel bij de zeevaart als de binnenvaart.” Daan Schalck vult aan: “In deze onzekere tijden, met de Brexit en handelsoorlog, is dat best bijzonder.”

Baren deze twee onzekere factoren de heren zorgen? “Ik denk dat we op de Brexit wel voorbereid zijn”, zegt Daan Schalck. “Maar het kan evengoed een negatieve economische impact hebben, net als de handelsoorlog tussen de VS en China. Zélfs wanneer het betekent dat dit juist meer handel voor ons zou opleveren. De extra stromen zouden misschien té snel op ons pad kunnen komen en dat is voor het havenecosysteem ook niet goed.”

Onzekerheden of niet, er is genoeg vertrouwen van bedrijven. Jan Lagasse: “We zien een toename aan uitgifte van gronden. Bestaande bedrijven breiden uit en nieuwkomers melden zich. Zelfs meer dan we verwacht hadden en in alle drie de gebieden van onze havenregio.” North Sea Port hoopt nog voor nieuwjaar enkele nieuwkomers te kunnen presenteren.

Spoor
Het is ook niet verwonderlijk, dat veel bedrijven interesse hebben in dit unieke, grensoverschrijdende gebied met haar centrale ligging en multimodale karakter. En alles wijst erop dat het hier alleen maar interessanter wordt. Te beginnen met de nieuwe spoorwegverbinding tussen Terneuzen en Gent. “Deze is onder meer een belangrijke basis van waaruit de missing links langs het kanaal aangevuld kunnen worden”, begint Daan Schalck. “Maar als we het over spoorwegen hebben, dan is het neusje van de zalm natuurlijk onze recent gerealiseerde vaste lijn met China, via de zijderoute.”

Parijs
Zo’n rechtstreekse ver-weg-verbinding doet ons denken aan het kanaal van Gent naar Parijs. Hoe staat het daar eigenlijk mee? Daan Schalck: “De financiering is rond, zo werd pas bekend, dus de Franse overheid heeft haar huiswerk al gedaan. Nu zal de periode van aanbestedingen gaan starten. Ik verwacht dat de realisatie zo rond 2028-2030 zal zitten.”

Waterstoffabriek
Wanneer we over een ander groot project beginnen, de groene waterstoffabriek waar North Sea Port haar zinnen op heeft gezet, veert Jan Lagasse op. “Wij zijn bij uitstek het gebied waar zo’n waterstoffabriek terecht zou moeten komen. Op dit moment zit al de helft van de Nederlandse en 1/3e van de volledige waterstofconsumptie van de Benelux in ons havengebied. Nu al is waterstof hier een belangrijke grondstof en energiedrager. Bij verdere vergroening van de industrie verwachten we hier bovendien een exponentiele groei in. Het mooie is ook, dat er bij waterstoffabrieken een overschot aan zuurstof ontstaat en dat we in ons gebied partijen hebben die dat goed kunnen gebruiken. Zo ontstaat er een duurzaam, bijna gesloten complex.”

Thermphos
Over duurzaamheid/milieu gesproken. Hoe staat het met de schoonmaak van het Thermphos-terrein? Jan Lagasse: “Deze lijkt binnen tijd en budget plaats te vinden. Iedere dag, met elk emmertje fosforslik dat we opruimen, wordt het project wat kleiner en veiliger. Ik verwacht dat we er nog een goed jaar voor nodig hebben om het af te ronden.”

Mooi. Zijn er zo nog meer positieve nieuwtjes? “De CO2-verbinding van ArcelorMittal met Dow Benelux wordt steeds concreter”, aldus Daan Schalck. “Dat is geen toekomstmuziek maar steeds meer realiteit. Net als digitalisering, waar we de komende jaren sterk op in gaan zetten in het kader van verkeersmanagement. De binnenvaart zit al op één online systeem en nu gaan we ook in de sluizen met tijdvakken werken, waardoor de planning van de logistiek beter wordt.”

Redactie: Kim de Booij
Fotografie: Scherp Fotografie en Tom D’haenens

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *