Flexibiliteit is het toverwoord

2. Flexibiliteit

Tekst: Marjolijn Bergmann | Fotografie: Marijana Pajovic

De Zeeuwse economie klimt langzaam uit het dal en het aantal vacatures neemt toe. Om wat voor banen gaat het hier? Zitten daar nog vaste contracten bij of zijn die door de strengere wetgeving steeds minder populair bij werkgevers? Ook zzp’ers hebben te maken met nieuwe regels. Wat zijn daar de gevolgen van? En vragen al deze ontwikkelingen om een ander type werknemer? Zeeland Business ging op onderzoek uit.

Manu de Busschere, directeur van Repay Payrol Services uit Goes schetst zijn toekomstverwachting: “Arbeidsrelaties van dertig jaar of langer zullen een uitzondering worden. Medewerkers willen een carrière opbouwen en doen dat bij verschillende bedrijven. Dat is al jaren een trend. Aan de andere kant zie je dat bij werkgevers de angst groeit om mensen in vaste dienst te nemen. Niet omdat ze dat niet willen, maar omdat ze de risico’s niet aandurven of graag flexibel willen blijven. Daar komt de voortdurend veranderende wetgeving en aanpassingen in cao’s nog bij. Dat vraagt om zoveel specifieke kennis dat ze het liever aan een specialist overlaten.”

Flexibiliteit

De markt van payrol groeit dan ook flink. Manu: “Wij zagen een stijging van 40%. De flexmarkt groeit exponentieel en die groei zit vooral in bestaande relaties die voor meer mensen werk hebben, maar ze liever niet in vaste dienst willen nemen. Dat heeft mede te maken met de veranderde wet- en regelgeving. Ook zijn er veel seizoensbedrijven, zoals in de teelt, recreatie en horeca, die zoeken naar flexibele oplossingen voor hun tijdelijke personeel. Want nu het aantal tijdelijke contracten dat je mag aanbieden is aangepast, worden ze daar voorzichtiger mee. Bang om een fout te maken en aan iemand vast te zitten. Ook zijn er bedrijven die veel gebruik maken van zzp’ers en nu twijfelen of ze de regels wel goed hanteren.”

Omscholen

Gerard Vogel, vestigingsmanager van uitzendbureau Unique herkent het verhaal van Manu: “De groei begon vorig jaar met de vacatures voor technisch personeel en in de logistiek. Wat dat betreft is Vlissingen-Oost altijd een goede graadmeter. Bij banen voor operators, installateurs of in de installatietechniek is de vraag groot en het aanbod schaars. Daar ligt voor ons dus een nieuwe rol, want er zijn jongeren die niet beschikken over een mbo-diploma techniek of die helemaal geen diploma hebben. Die kunnen wij helpen (om)scholen naar een mbo-diploma met als richting elektro-, installatie- of procestechniek. Wat me daarnaast opvalt, is dat er weer mensen bij ons op gesprek komen die al werk hebben, maar op zoek zijn naar een andere baan. Je ziet dus dat het banenverloop langzaam toeneemt. En dat ze weer meer eisen beginnen te stellen: ze informeren naar de arbeidsvoorwaarden en pensioen of maken zich zorgen over de balans tussen werk en privé.”

Zzp’ers

“Per 1 mei gaat er een hoop veranderen voor zzp’ers”, legt Gerard uit. “Ze komen bij ons langs om te overleggen: heb ik straks nog wel voldoende opdrachten en hoe kunnen jullie mij daar eventueel bij helpen? Door de nieuwe wetgeving voldoen veel zzp’ers straks niet meer aan de nieuwe eisen. Wij kunnen dan als tussenpersoon optreden, zodat ze toch hun opdrachten kunnen blijven uitvoeren. Ook adviseren we sommige zzp’ers om een Declarabele Uren BV op te richten en via die BV – waarvan zij groot aandeelhouder en eigenaar zijn – zichzelf als medewerker te plaatsen op een opdracht. Voor anderen is detachering via een intermediair een oplossing. Via een intermediair kunnen werknemers en werkgevers dus langer flexibel blijven. Ook heb je de bedrijven die de risico’s van het werkgeverschap als een last ervaren. Omdat er nu flinke kosten aan verbonden zijn als je personeelsleden ziek worden, dragen ze het werkgeverschap en de bijbehorende risico’s liever aan ons over.”

Werknemer als ambassadeur

Vragen al deze veranderingen nou ook iets van de vaardigheden die je als werknemer moet hebben? En heeft het invloed op de leiderschapskwaliteiten van werkgevers? Marco van Dorst en Ellen van Troost runnen samen met Patty van Kerckhoven de TrainingFactory in Nieuw-Namen. Ze vertellen: “Je ziet dat leidinggevenden meer verantwoordelijkheden op de werkvloer neerleggen of medewerkers krijgen extra taken, omdat het bedrijf heeft moeten bezuinigen. Soms verlangen werkgevers dat het personeel gaat netwerken om opdrachten binnen te halen. Dan worden ze opeens het visitekaartje van het bedrijf, moeten ze zich profileren en een positieve boodschap kunnen uitdragen. In zo’n rol als ambassadeur worden andere eisen aan de mensen gesteld. We zien daarom een toename in dat soort trainingen. In zo’n situatie moeten bedrijven bovendien helder hebben welk verhaal ze willen communiceren. Maar om je ‘why, how en what’ te kunnen uitdragen, moet je dat intern eerst goed op orde hebben. Dan is een traject om missie, visie en kernwaarden en het gedrag dat daar bij hoort, heel geschikt.”

Communicatie

Marco en Ellen denken dat er door de crisis iets fundamenteel veranderd is: “Waar het voorheen veel makkelijker was om klanten aan je te binden, moet je nu steeds meer je klanten overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. Dat betekent dat de communicatieve vaardigheden op alle niveaus binnen het bedrijf aangescherpt moeten worden. Ons advies is om mensen in hun kracht te zetten: als medewerkers werk doen dat bij ze past en waar ze enthousiast van worden, zijn ze op hun best. Als je daar als management gericht op stuurt, krijg je een effectiever en doelgerichter bedrijf, waarmee je meer succes hebt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *