Verslag en foto’s ZB Startersdag Bevelanden 2016

Op maandag 1 februari vond de jaarlijkse Zeeland Business startersdag Bevelanden plaats. Uit heel Zeeland waren er ruim 180 starters op deze dag afgekomen, dat daarmee op voorhand al een succes te noemen is.

Dat de opkomst zo hoog was kwam deels door het feit dat de toegang gratis was, maar door de hoge opkomst moest er wel worden uitgeweken van de aanvankelijk voorziene locatie in het Omnium naar het naastgelegen CIOS in Goes.

Behalve de starters waren er ook diverse organisaties en instanties aanwezig zoals de Rabobank, de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en het UWV. En er waren nog enkele tientallen bedrijven vertegenwoordigd waar je als starter de tijd kon nemen om te praten met een deskundige. Ook waren bijna alle Bevelandse gemeenten aanwezig, op Kapelle na, dat schitterde door afwezigheid. Naar verluid zou de kleinste gemeente van Zuid-Beveland er geen geld voor over hebben gehad om aanwezig te zijn. Borsele, Noord-Beveland, Reimerswaal en Noord-Beveland waren vertegenwoordigd door ambtenaren, maar Goes en Reimerswaal hadden ook hun wethouders Derk Alssema en Izak Vogelaar gestuurd.

De avond werd even na 18.30 uur  geopend door wethouder Derk Alssema van de gemeente Goes. Alssema is nog niet zolang wethouder maar zegt zich hard in te zetten voor de economie in Goes. “We vinden het belangrijk dat mensen in Goes de ruimte vinden om voor zichzelf te beginnen”. In Goes is een ambtenaar werkzaam die speciaal voor starters actief is waardoor de gemeente goed naar alle feedback kijkt en of ze er iets mee kunnen en hoe het in de praktijk te brengen.

Daarna vertelde presentator Marc Volleman enthousiast dat er per jaar in Zeeland zo’n 1000 starters zijn. En dat van alle starters nog niet eens de helft de eerste vijf jaar overleeft met zijn of haar onderneming. Ook is de eerste indruk heel belangrijk. Bij een vrouw duurt die 3 seconden, terwijl een man 30 seconden nodig heeft voor de eerste indruk aldus Volleman .

Vervolgens was het tijd voor het eerste seminar. De starters konden van te voren aangeven welke seminars ze wilden bezoeken en allemaal duurden ze een klein half uur. Sommigen waren zelfs helemaal volgeboekt.

In de eerste ronde kon er gekozen worden tussen de Rabobank, All Insure, RGR Financial Services van Rudie Grim en BBIE met voorlichter Jan Hart. BBIE staat voor Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Hij vertelde dat je drie soorten namen kan hebben voor je bedrijf. De handelsnaam, de merknaam en de domeinnaam. Voor de handelsnaam kun je terecht bij de Kamer van Koophandel, voor een domeinnaam bij de Stichting Internet Domeinnamen Nederland (SIDN) en voor de merknaam bij overheidsinstantie BBIE. Een goeie tip die hij gaf was dat je bij het geven van een naam aan je onderneming altijd eerst moet checken of de voorgenomen naam van je bedrijf niet iets geks in een buitenlandse taal betekent.

Na de pauze was er een tweede ronde met seminars. Dit keer kon er gekozen worden uit Het Financiële Huis, de Belastingdienst, Jenny Crone over het vinden van de O-factor en de Kamer van Koophandel.

Het seminar van de belastingdienst stond onder leiding van Marcel Lambrechts. In deze sessie ging  het over alle aspecten waar je als starter rekening mee moet houden. En dan vooral het ondernemerschap voor de BTW en de Inkomstenbelasting en dat je elk kwartaal aangifte moet doen, want anders krijg je een boete.

Tegen het einde van de avond was het tijd voor nog 2 zogenaamde plenaire Powersessies. Allereerst sprak Nancy Fredriks van Delta Zeelandnet E-Boulevard. Zij had het over online vindbaarheid en zichtbaarheid voor websites en webshops. Fredriks is content & Community manager bij de multi-utility company en  legde uit wat de mogelijkheden op internet zijn voor starters. Webshops zijn één van de snelstgroeiende bedrijfstakken, en daarvoor is de E-boulevard met name zeer handig.

Daarna was het de beurt aan Maurice van den Hemel van het bedrijf All-Insure uit Wemeldinge. Ruim vijf jaar geleden richtte hij zijn bedrijf op, dat in de financiële advieswereld inmiddels groeit als kool. Zijn powersessie ging dan ook over de succesfactoren van het ondernemerschap. Hij was razend enthousiast en vertelde wat hem geïnspireerd had en gaf ook nog twee boeken weg.

Na afloop keek organisator Tim van den Berg tevreden terug op de startersdag. Hij hoopt de volgende keer weer op net zoveel enthousiasme en deelnemers.

Een van de aanwezige starters was Dianka Zuiderwijk. Zij verloor in december 2014 haar baan in de offshore sector. Ze vertelde dat ze in september 2015 is gestart als zelfstandig adviseur. En eigenlijk loopt het sindsdien met haar bedrijf Iridescent Organizing al boven verwachting. Ze is organisatie-deskundige en reist nu meer dan in het verleden en is vaker thuis. Bij haar baas reisde ze wereldwijd. Nu  ligt haar werkterrein met name in de randstad. Of Zeeuwse bedrijven   ook baat hebben bij haar diensten? “Zeker!”

Ze merkt wel dat ze een zekere schroom moet overwinnen om potentiele  klanten te bellen. Ze adviseert bedrijven in wendbaar organiseren op  het gebied van strategie, beheerssystemen, operationele processen en   innovatie.  “Wendbare organisaties zijn in staat zich snel aan te passen aan   veranderende omstandigheden waardoor ze vlot kunnen inspelen op nieuwe kansen en uitdagingen.”

Ook Jenny Crone was aanwezig. Starters konden bij haar terecht voor een seminar over de O-factor. Zij nam op haar 31ste het metaalbedrijf van haar vader over, dat in zwaar weer verkeerde. Ze kreeg al snel te maken met het klappen van de zweep, maar met hard werken heeft zij samen met haar team het bedrijf door verschillende pieken en dalen heen gesleept. Inmiddels is ze verhuisd van Rotterdam naar Terneuzen alwaar ze haar carriere in het teken heeft gesteld van het gebruiken van haar ervaring ten behoeve van bedrijven en dan met name familiebedrijven. Zo ontstond de O-Factor, waarbij de O staat voor ondernemers. Ze ontwikkelde in 2012 de O-factor samen met een dieëtiste om paramedici te trainen die zelfstandig ondernemer wilden worden. Sindsdien heeft ze het iets aangepast waardoor het ook geschikt is voor starters.

Bekijk hieronder de foto’s voor een sfeerimpressie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *