Frisse wind door de stad Terneuzen

“Terneuzen is volop in beweging en de stemming is ronduit positief. Er komt nieuwe energie vrij. Dit biedt kansen aan een nieuwe generatie ondernemers. Want wie goed rondkijkt, ziet dat er veel mogelijk is.”

Sara Jansen werkt sinds dit jaar als citymarketeer. “Mijn doel is Terneuzen zo goed mogelijk te profileren onder inwoners, bezoekers en bedrijven. Dat doe ik hoofdzakelijk door de kwaliteiten van de stad zo goed mogelijk zichtbaar te maken. Daarvoor onderneem ik activiteiten en ondersteun ik initiatieven van anderen.”

Positieve stemming
Het valt haar op dat de stemming onder ondernemers positief is. Er gebéurt iets in haar stad. “Er zijn tal van bouwontwikkelingen zoals de Nieuwe Sluis, de Kop van de Noordstraat en de nieuwe invulling van de Nieuwstraat. Recent zijn bovendien retailpark Kennedylaan-West en de veerhaven met scheepsspotterspek gerealiseerd. Daarnaast heeft de stad vele evenementen als ijkpunten
in het jaar. De Havendagen horen bij het DNA van de stad. En de Delta Ride for the Roses onderstreept de trots die we voor de stad voelen. Verder is Terneuzen rijk aan ondernemersverenigingen. Er is volop ruimte om elkaar te ontmoeten en interessante verbindingen te leggen.”

Ruimte voor jonge ondernemers
In een stad die zo in beweging is, is ruimte voor nieuwe ondernemers. “De leegstand in bijvoorbeeld de Noordstraat biedt kansen aan jonge ondernemers. Het is nu het moment om in te stappen. Er is meer mogelijk als je in gesprek gaat. Er waait voorzichtig een nieuwe wind. Zo komt er een hippe wijnbar in de Nieuwstraat. Ook Food Jutters, vorig jaar nog tijdelijk op de Scheldedijk, gaat
zich permanent vestigen. Zulke initiatieven trekken leven naar de stad. Daarnaast zijn ook sommige bestaande ondernemers koplopers op het gebied van verjonging en vernieuwing. Studio Bliek bijvoorbeeld en Du Commerce zijn bedrijven die hier al jarenlang gevestigd zijn, maar hard de slag om een nieuw, jong publiek voor zich te winnen. Kortom, verjonging, meer balans en meer beleving: ik zie dat het kan.” Sara en haar collega, stadsmanager Ilse de Smit, spelen daarin nadrukkelijk een rol als aanspreekpunt, verbinder en adviseur. “We benoemen de pareltjes in de stad om daarmee de mediawaarde en de zichtbaarheid te versterken.”

Tekst: Caroline Houmes
Foto: Reggie Goole

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *