Fusie havens werpt zijn vruchten af

ANALYSE- SAS VAN GENT – Opnieuw boeken de bedrijven in de havens van North Sea Port een overslagrecord. Het havenbedrijf voorspelt dit jaar verdere groei. Die is niet in de laatste plaats te danken aan de fusie van de Zeeuwse havens en de haven van Gent.

Het Zeeuwse en Gentse havenbedrijf huwden elkaar twee jaar geleden. Op papier logisch, want hun schaal zat tussen servet en tafellaken. De fusie maakte North Sea Port meteen de tiende haven van Europa en de derde als het gaat om toegevoegde waarde, zoals de verwerking van producten in het havengebied en het aantal banen dat daarmee gepaard gaat.

Banen
Nu de wittebroodsweken van de grensoverschrijdende verbintenis ruimschoots voorbij zijn, durven de algemeen directeuren Jan Lagasse en Daan Schalck te zeggen dat de fusie een succes is. Niet alleen voor de overslag, maar ook voor het aantal banen en het milieu ofwel de noodzakelijke verduurzaming van bedrijven in het 60 kilometer lange en 9100 hectare tellende havengebied.

Tonnages
Allereerst is de overslag sterk gegroeid. North Sea Port boekte in 2019 opnieuw een record met een totaaloverslag van 131,4 miljoen ton goederen. De zeeoverslag is sinds 2016 met ruim 11 miljoen ton gestegen naar 71,4 miljoen ton. Nu zeggen tonnages niet alles. Succes wordt ook afgemeten aan het aantal banen en vergroening van bedrijven, waar ook het toeleverende midden- en kleinbedrijf van profiteert.

Grond
Lagasse en Schalck verwachten dat ondanks enkele onzekerheden zoals de Brexit, de afkoelende economie en handelsoorlogen het aantal arbeidsplaatsen in het havengebied zal groeien van 97.000 nu naar 100.000 binnenkort. Doordat North Sea Port met 525 bedrijven in het havengebied een grotere speler is, zijn de drie havens Vlissingen, Terneuzen en Gent vaker in beeld als vestigingsplaats van grote bedrijven. Weliswaar gaf North Sea Port in 2019 iets minder grond (44 hectare) uit dan een jaar eerder, de verwachtingen zijn hoog. Lagasse: ,,We zijn in gespek met 200 potentiële gegadigden.” Groei is ook goed voor de aandeelhouders van North Sea Port omdat de risico’s afnemen.

Duurzaam
De fusie leidt ook tot duurzamere productie en een betere infrastructuur. De schaal van het havenbedrijf opent bestuurlijke deuren die voorheen gesloten bleven. Een ontbrekend stuk spoor aan de oostkant van het kanaal Gent-Terneuzen staat plots hoog op de agenda. Plannen voor de productie van groene waterstof voor de industrie worden breed gesteund. Verder ligt er een plan voor een reusachtig pijpleidingennetwerk. Via dat netwerk kunnen het broeikasgas C02, waterstof, synthethische nafta en restwarmte worden getransporteerd. De vraag is of North Sea Port en Gent dat afzonderlijk voor elkaar hadden gekregen. Waarschijnlijk niet.

Bron: PZC.nl

Wist je dat er in december 2019 een Havenspecial uitgekomen is?
Je leest hem hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *