Kennisdeling: Geldproblemen op de werkvloer

Yvonne is 48 jaar en werkzaam als inpakmedewerker bij een productiebedrijf. Ze is moeder van twee zonen van 15 en 17 jaar en sinds 2 jaar gescheiden. Ze heeft sinds haar scheiding moeite om rond te komen. De laatste maanden meldt ze zich vaak ziek. Haar werktempo is beduidend lager en is ze snel aangebrand.

Medewerkers met schulden worden vaak ziek en dat kost geld. Bij verzuim wordt vooral gevraagd naar lichamelijke klachten en niet naar schulden, terwijl mensen daarvan letterlijk ziek kunnen worden. De werkgever kan in zo’n geval specialistische hulp inschakelen. Uiteindelijk is hij dan goedkoper uit en de werknemer is echt geholpen.

Peter, 31 jaar, werkt sinds 3 jaar bij de Jumbo supermarkt op de groente afdeling. Peter is een goede kracht, maar de laatste tijd is hij gespannen en ziet er slecht uit. Volgens Peter komt het omdat hij slecht slaapt. Vorige maand heeft Peter gevraagd om uitbetaling van vakantie-uren. Drie weken geleden heeft hij zich ziek gemeld.

Als de schuldenproblematiek in een vroeg stadium wordt gesignaleerd, kan de verzuimduur met een derde verkort worden. Dat komt neer op gemiddeld zeventien dagen (de gemiddelde verzuimduur is 53 dagen). Wetende dat één dag verzuim gemiddeld 250 euro kost, worden daarmee de verzuimkosten met 4.250 euro verlaagd.

Wat kan de werkgever doen?
Werknemers die financiële zorgen hebben, melden zich vaker ziek, zijn stressgevoeliger, maken sneller ongelukken en zijn gevoeliger voor fraude en diefstal. En dat kost de werkgever geld. Bovendien raakt de werkgever door het loonbeslag betrokken bij de schulden van zijn werknemer. De werkgever heeft er dus alle belang bij de financiële problemen van een werknemer te herkennen en deze helpen op te lossen, of nóg beter, te voorkomen. Werknemers die niet hoeven te piekeren over geld komen bovendien uitgeslapen op hun werk. Ze melden zich minder vaak ziek en lenen niet bij collega’s. En ze hoeven niet onder werktijd te bellen naar schuldeisers, bank, incassobureau of deurwaarder.

Hoe kan de werkgever helpen?
–          Financiële problemen in het bedrijf bespreekbaar maken.
–          Preventie: werknemers informeren over het voorkomen van financiële problemen.
–          Herkennen van financiële problemen van werknemers.
–          Werknemers stimuleren om hun problemen op te lossen.

Anina Hartog | Personeel Plus

 

één reactie

  1. Handige voorbeelden, vaak is het zo dat signalen pas achteraf worden opgemerkt. Wanneer werkgevers signalen eerder oppakken kunnen de verzuimkosten dus een stuk lager uitpakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *