Gevolgen Brexit blijven onduidelijk

Zeeuwse bedrijven bereiden zich zo goed mogelijk voor

Het Britse parlement heeft officieel ingestemd met Brexit. Hoe het vertrek uit de EU eruit zal zien en wat de gevolgen voor Zeeland zijn, is nog onduidelijk. Zeeuwse
ondernemers en bestuurders bereiden zich zo goed mogelijk voor. “Misschien blijkt het net zoiets als de millenniumbug.”

North Sea Port probeert bedrijven in de havens zo goed mogelijk te helpen, maar het blijft koffiedik kijken, zegt Johan Bresseleers. Er zijn wel een paar dingen om vast rekening mee te houden. “Zoals parkeerproblemen op de terminals, omdat er files ontstaan door extra grenscontroles. Wij hebben een plan klaar om vrachtwagens op te vangen dichtbij de terminals. Desnoods richten we extra tijdelijke parkings in.”

Daarnaast heeft het havenbedrijf een meldpunt ingesteld waar bedrijven terechtkunnen met vragen. “Maar de meeste zijn al goed voorbereid. De autobranche zoekt alternatieve havens om eventuele congesties te vermijden. Sommige bedrijven zoeken andere lading, die in minder drukke havens kan worden gelost.” Het lastigst blijft de onzekerheid. “Je kunt niet van alles opzetten, wat later voor niets blijkt te zijn. Misschien wordt het zoiets als de millenniumbug. Die viel ook ontzettend mee.”

Flexibel
Jo-Annes de Bat, Zeeuws gedeputeerde van Economie, is blij dat een harde Brexit van de baan lijkt. “Daardoor hebben we nu nog tijd om te lobbyen voor sectoren die voor ons van belang zijn, zoals de visserij.” Het effect van Brexit zal voor iedereen anders zijn. “Daarom moeten we flexibel blijven. Misschien zijn extra aanvoerlijnen nodig om wachtrijen op te vangen. Los van Brexit, maar mogelijk wordt het er wel door versneld, denken we na over andere toevoersystemen naar de havens. Nu heeft elk bedrijf zijn eigen toegangspoort. Misschien kunnen we dat centraliseren, waarbij de vrachtwagens op één punt worden gescand en pas doorgaan naar het betreffende bedrijf als ze zijn goedgekeurd.”

Een sector die zeker de gevolgen gaat voelen, is de uiensector. Zeeland verwerkt ongeveer 80 procent van de Nederlandse uien. Tien procent daarvan gaat naar Groot-Brittannië: tot wel 140.000 ton per jaar. “Dat is bijna de helft van alle uien die het VK importeert”, zegt Gijsbrecht Gunter namens de sector. “Dus als de import stokt, zijn de schappen snel leeg. Ze hebben er zelf belang bij dat het verkeer ook straks vlot verloopt.”

Brexit betekent extra grenscontroles, kwaliteitseisen en inspecties. “Wij zijn gewend dat uien die we vandaag versturen morgen in de Britse supermarkt liggen. Om in die tijd ook alle formaliteiten te regelen die bij een ‘derde land’ horen, is een uitdaging.” De sector heeft daar een plan voor: de Green Lane. “Daarmee zorgen we dat vóór elke zending alle papieren en inspecties hier in orde worden gemaakt, zodat de vrachtwagen zonder oponthoud naar Engeland kan.” Het VK na Brexit gewoon links laten liggen is niet wenselijk. “Het is toch tien procent van onze afname en de uien worden goed betaald.”

Visserij
De meeste zorgen zitten in de Zeeuwse visserij. “Als we onze vangstrechten in de Britse wateren verliezen, raken we vijftig procent van onze vis kwijt”, zegt Foort Lokerse, directeur van de Zeeuwse visveiling. Maar hij verwacht dat het niet zover komt. “De meeste vis die in het VK wordt gevangen, wordt tegen gunstige tarieven geëxporteerd naar de EU. In ruil daarvoor mogen wij in de Britse wateren vissen. Als die koppeling blijft bestaan, zal er weinig veranderen.”

De vissers kunnen niet meer doen dan afwachten wat de Europese lobby oplevert. “Vergeleken met de bloementeelt en landbouw zijn wij van minder economisch belang. Mogelijk komt de koppeling onder druk te staan, ten gunste van afspraken over andere sectoren.” Toch is Foort niet al te somber. “De Britse vissers waren aanvankelijk erg pro-Brexit omdat ze dan hun zee voor zichzelf zouden hebben. Maar ze vergaten dat ze 80 procent van hun vangst uitvoeren. Ik merk dat ze zich dat nu realiseren, dus dat stemt voorzichtig optimistisch.”

Britse vissers vergaten dat ze 80% van hun vangst uitvoeren

Fotografie: Jan de Carpentier
Fotografie: Jan de Carpentier
Fotografie: Mechteld Jansen

 

Fotografie: Jan de Carpentier (3x) en Mechteld Jansen (1x)
Redactie: Liesbet Mallekoote

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *