Graag beter spoor en meer diepgang

“We zochten een diepzeeterminal voor schepen met een diepgang van 12 meter. Tel daar de uitbreidingsmogelijkheden en de sterke mobiliteit bij op en het is duidelijk waarom de Kanaalzone voor ons een perfecte uitvalsbasis is.”

Paul Van den Broeck is CEO bij Vlaeynatie, sinds 2015 gevestigd op de Axelse Vlakte. Ruim veertig jaar eerder koos ICL-IP voor de Kanaalzone. Volgens sitemanager Saskia Goole was de keuze toen vooral ingegeven door het feit dat dit gebied volop in ontwikkeling was. “Voor de aan- en afvoer van calciumbromide zochten we in Europa een locatie aan open water. Ook de promotie van dit gebied en de keuze van andere bedrijven om zich hier te vestigen, speelden een rol.”

Upgraden spoor
Vlaeynatie is als logistieke dienstverlener gespecialiseerd in droge witte bulk. Twee jaar na de opening van een opslagloods voor anorganische meststoffen werd Zeeland Sugar Terminal operationeel. “Wat betreft het wegverkeer zitten we hier goed. Via Gent of de Westerscheldetunnel vermijden we het knooppunt Antwerpen. Vervoer over water is voor ons momenteel het belangrijkste. Naar mijn idee zou het spoor verder ontwikkeld kunnen worden. Politici willen minder wegverkeer. Dat begint met het upgraden van het spoor tussen Gent en Terneuzen.”

Baggeren
De uitdagingen van ICL-IP zijn anders. Dit bedrijf levert broom- en broomproducten, afkomstig van het moederbedrijf in Israël, aan diverse klanten in Europa en de rest van de wereld. Het is gevestigd aan de Zevenaarhaven. “Wij hebben een spoorverbinding die tot aan de deur loopt. Verder gaat er veel over de weg, zo’n 70 procent van de totale uitvoer. Voor de aan- en afvoer van calciumbromide zijn we afhankelijk van de haven. Echter, de diepgang hier is een probleem. Deze was oorspronkelijk 8 meter. Inmiddels is dit anderhalve meter minder en dat zorgt voor problemen. Nu werken we met pontons. Dat is kostbaar en weinig efficiënt. Uitbaggeren van de haven zou zeker kunnen helpen.”

www.vlaeynatie.eu

Redactie: Caroline Houmes
Fotografie: Ruden Riemens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *