Grotere rol containerisering

North Sea Port

North Sea Port ligt centraal in het West-Europese waterwegennet en sluit vlot aan op de Rijn, de belangrijkste verkeersader voor de binnenvaart in Europa. Via het Rijn-Main-Donaukanaal kunnen binnenvaartschepen zelfs tot aan de Zwarte Zee varen, zonder ook maar een meter over zee af te hoeven leggen. Nog een voordeel: Alle naburige havens zijn gemakkelijk bereikbaar.

We spreken met Jean Ruinard die, als Commercial Manager, inmiddels 8 jaar werkzaam is bij North Sea Port over de ontwikkeling. Jean Ruinard: “Toen ik hier 8 jaar geleden begon deden we, als voorbeeld, 200.000 ton aan zee-gebonden containers per jaar. Anno 2020 is dit  2.500.000 ton. Dat is een behoorlijke toename, maar in vergelijking met havens als met name Rotterdam en Antwerpen, is dit natuurlijk aanmerkelijk minder. Toch zijn we tevreden met deze ontwikkeling. Wij bedienen vooral niche markten. We werken samen met een aantal rederijen en maken best redelijke stappen. Ook de binnenvaart steeg van nul containers over het water zo’n 4 jaar geleden naar 200.000 (+) teu in 2020.”

Onder meer vanwege de gunstige ligging en géén congestie in de regio en naar het achterland is North Sea Port voor steeds meer rederijen en ladingbelanghebbenden een interessante optie. Maar niet alleen vanwege de geringe congestie over de weg, maar evenzeer omdat er gewoonweg geen congestie aan de waterkant is. En het is simpel volgens Ruinard: “Hoe meer zee-gebonden rederijen zich hier vestigen, hoe meer de binnenvaart ervan profiteert. En visa versa”. Enkele kengetallen: Het afgelopen jaar ging er zo’n 28% van de vracht over de weg, 10% via het spoor, 4% transhipment en maar liefst 58% via de binnenvaart. Dit laatste zou volgens Jean Ruinard nog wel verder toe kunnen nemen. Toch vormt de containeroverslag in dit havengebied nog maar een klein deel van de totale goederen overslag. In verhouding: zo bestaat 48,4% uit droge bulk, 28,2% uit natte bulk, 15,4% uit breakbulk, 4,5% uit RoRo, en 3,5% aan containers. Zo’n 8 jaar geleden was de bijdrage van containers nog slechts 0,1%, dus er is zeker sprake van een positieve ontwikkeling. “We zien een toenemende belangstelling vanuit diverse werelddelen, zoals uit Zuid-Amerikaanse landen (vooral bananen), West Afrika (uien), maar ook in short-sea.”

Jean Ruinard. Fotografie: FabienneRuinardFotografie

Containerisering
North Sea Port wil geen Rotterdam of Antwerpen worden, maar wil, nee moet, meedoen in containerland. Je ziet nog steeds een verschuiving van bulk naar containers en daar moet je als haven in meegaan.
“Er is ruimte in onze haven, er is géén congestie en er zijn mogelijkheden genoeg,” aldus de enthousiaste Ruinard, die ook aangeeft vertrouwen te hebben in een positieve ontwikkeling volgend jaar.

Hij besluit met: “Naast groeiambities hebben we bij North Sea Port ook absoluut oog voor vergroening van de havenregio’s.” (Daarover gaat het elders in dit nummer).

Redactie: Kees van ‘t Zelfde
Fotografie: North Sea Port (hoofdfoto)
Bron: Zeeland Business magazine 4- 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *