Havenmensen, deel 1: Dick Gilhuis van Zeeland Seaports

‘150 kilometer enkele reis’

Het kantoor van Zeeland Seaports in Terneuzen: 150 kilometer enkele reis… “We gaan wel kijken of we in Zeeland een leuk huis kunnen vinden, maar nu moet het maar even zo…” Wat brengt een commercieel manager uit de Randstad, met de Rotterdamse havens op het netvlies, in Zeeland? “Ik heb altijd al een havengebied willen vertegenwoordigen, en in deze dynamische regio liggen zoveel uitdagingen.” Dick Gilhuis werkt sinds twee maanden (gestart per 1 oktober) voor Zeeland Seaports, in de functie van commercieel manager.

Ondanks het prille dienstverband en dito aanwezigheid in Zeeland komt Gilhuis tot een aantal positieve verrassingen. “Ik was vooral verrast door de wil om samen te werken. Al die verschillende partijen, en al die ondernemers die ontzettend trots zijn op hun product, ze willen er hier echt samen wat van maken.” Gilhuis is zich ervan bewust dat er nog een flinke slag gemaakt moet worden. “De samenwerking is daarin doorslaggevend. Het is ook voor gemeentes belangrijk dat wij succesvol zijn, het levert meer bedrijvigheid en een groeiende economie op.” Naast de hands-on mentaliteit van de Zeeuwen ervaart Gilhuis het als een groot voordeel dat Zeeland Seaports een relatief klein havenbedrijf is. De flexibiliteit en het snel kunnen schakelen waren daarmee eveneens redenen voor hem om richting Zeeland te trekken.

Voor het havengebied in Zeeland geldt volgens Gilhuis dat onbekend onbemind maakt, gevoelsmatig vergt het klaarblijkelijk nogal durf om een bedrijf in Zeeland te vestigen. Maar de praktijk zit anders in elkaar: “Zeeland is het kleine broertje van Antwerpen en Rotterdam, mensen zien nog niet meteen dat er logistiek gezien ontzettend veel mogelijkheden liggen. Daarnaast heeft Zeeland een dynamisch ondernemersleven, met bulk een sterk segment in de haven en een vertegenwoordiging van solide bedrijven.”

Zijn ambities en uitdagingen steekt Gilhuis niet onder stoelen of banken. Hij wil zondermeer dat Zeeland als havengebied op de kaart wordt gezet. “Daarvoor is ‘containerisatie’ een must, dat levert een enorme toegevoegde waarde op. De kennis op dat gebied neem ik mee vanuit mijn vorige functies, het is een kwestie van weten waar Abraham de mosterd haalt. Ik hoop aan deze ontwikkeling in Zeeland een welkome bijdrage te leveren.” In de ogen van Gilhuis is het wel de bedoeling om de strategische positie van Zeeland  internationaal neer te zetten. “Wat ik binnen een jaar wil bereiken? Er moet een goed doordachte en ontwikkelde commerciële strategie liggen, en ik wil me volledig kunnen identificeren met het product Zeeland Seaports.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *