Het draait om kwaliteit en vertrouwen

Als we rond 16.00 uur arriveren bij bakkerij Koppejan in Meliskerke is het er rustig. Mede-eigenaar Peter Koppejan (52), is samen met een medewerkster, bezig met het in de stelling plaatsen van de schoongemaakte bakplaten en het klaarzetten ervan voor het productieproces van de komende nacht. De ontvangst is bijzonder hartelijk.

In het kader van het thema familiebedrijven hebben we een interview met Peter Koppejan, zijn vrouw Marleen Koppejan (50) en hun oudste zoon René (27), samen met hun adviseur en vertrouwenspersoon Peter Huibregtse, manager MKB Accountancy & Advies bij Baker Tilly. Historie Op 6 oktober 1969 startte Samuel (Sam) Koppejan (vader van Peter) een melkwijk in Meliskerke. In de loop der jaren breidde deze wijk uit naar Biggekerke en Westkapelle. Ook het assortiment werd breder en de klanten werden vanuit Bakkerij Koppejan over samenwerking met Baker Tilly Het draait om kwaliteit en vertrouwen Zeeland Business Goes rijdende winkels bediend. We hebben het dan over de welbekende SRV wagens. Drie zonen werkten eerst mee in het bedrijf en namen het later over. Vanaf 1986 werd eerst klein brood gebakken. Later werd een bakkerij gebouwd en werd er ambachtelijk brood aan het assortiment toegevoegd. Om aan de steeds groeiende vraag te kunnen blijven voldoen werd er in 2006 een nieuwe bakkerij gebouwd. ‘In deze bakkerij worden op een ambachtelijke, tevens efficiënte manier dagelijks onze producten gebakken,’ aldus Peter.

Winkels

‘Mijn broers Aart en Ko runnen een winkel en ik ben, samen met Marleen, verantwoordelijk voor de bakkerij. Inmiddels werkt onze zoon René ook al weer een poosje bij ons in de bakkerij en zijn broer Jesse (16) volgt momenteel de bakkersopleiding.’ Naast de bakkerswinkels in Meliskerke, Koudekerke en Westkapelle bestiert de familie ook nog een dag winkel in Meliskerke. De derde generatie van het familiebedrijf is zich dus al aan het warmlopen.

Familiebedrijf

‘Het is echt een mooi familiebedrijf’ vervolgt Marleen. ‘We hebben zo’n honderd medewerkers (38 fte) waarvan de helft hier in de bakkerij vrouw is. We zijn ook zuinig op onze medewerkers. Het is zo belangrijk dat je iedereen persoonlijk aandacht geeft, ze helpt bij een (aanvullende) opleiding of anderszins. We mogen zeker niet klagen met het aantal bakkers die we in dienst hebben en met de belangstelling en aanwas van jonge bakkers.’ René: ‘we verkopen onze producten niet alleen via onze eigen winkels, maar we leveren bijvoorbeeld ook aan horeca en instellingen.

Samenwerking met Baker Tilly

Peter Koppejan: ‘We overleggen echt alles binnen de familie als het gaat over het bedrijf. Zowel met de broers als met de kinderen. We willen elkaar altijd recht in de ogen kunnen blijven kijken. En we maken nu al ruim 20 jaar gebruik van de diensten en kennis van Baker Tilly. Wat wij als familie bijzonder belangrijk vinden is uiteraard de kwaliteit van Baker Tilly, de kennis die zij hebben in z’n algemeenheid en van familiebedrijven in het bijzonder, maar zeker zo belangrijk vinden wij het vertrouwen over en weer.’ Peter Huibregtse van Baker Tilly: ‘Wij zijn er voor het bedrijf: we adviseren de familie over heel veel zaken. Denk aan de digitalisering van de boekhouding, financieringszaken inclusief overleg met de bank, fiscale aangelegenheden, maar ook daar waar het gaat om personeel en arbeidsrechtelijke zaken. Maar zeker niet in de laatste plaats kijken we naar- en adviseren we[1]elk familielid over hun persoonlijk belang. Elk familielid zit net weer even in een andere fase en heeft andere persoonlijke omstandigheden. We fungeren ook echt als klankbord.’ Peter Koppejan vult aan: ‘Ja en dan is het zo belangrijk dat je een vast aanspreekpunt hebt. Een die je bij wijze van spreken dag en nacht kan bellen en die voor 100% te vertrouwen is. Dat vinden we bij Baker Tilly en daarom zijn we zo blij met Peter. Hij staat echt altijd voor ons klaar en geeft ons zowel gevraagd, als ongevraagd advies. En mocht hij er eens niet zijn, dan weten we bij wie we dan aan kunnen kloppen binnen Baker Tilly. Kijk, Marleen en ik willen nog wel een aantal jaartjes doorgaan met de zaak, maar voor mijn broers ligt het wellicht net weer even iets anders. Maar als we het iets rustiger aan willen gaan doen, dan is het goed te weten dat we ook dan weer een beroep op Peter en Baker Tilly als organisatie kunnen doen.’ ‘Zeker’, valt Peter Huibregtse hem bij. ’Ik praat met elk familielid en ken hun individuele wensen en ken ook het belang van het voortbestaan van deze gezonde en toekomstgerichte organisatie. Uiteraard zijn we er ook voor een ieder zodra er een bedrijfswaardering moet plaatsvinden

Auteur: Kees van ‘t Zelfde

Fotogaaf: Jan de Carpentier

www.bakertilly.nl | T. 0113 242 000

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.