Het kwam niet vanzelf

Laurens Simonse

Al van jongs af aan zat er een ondernemer in Laurens Simonse. “Ik was een druk ventje, zat nooit stil. Zo bracht ik voor een sportzaak foldertjes rond en zag in hun magazijn stapels schoenen van oude collecties. Die ging ik op markten en braderieën verkopen. Later verkocht ik ook zonnebrillen en tijdens mijn studie organiseerde ik feesten.” Inmiddels zijn we ruim twintig jaar verder en heeft Laurens meerdere succesvolle bedrijven.

Zijn eerste échte bedrijf begon na een studie Bestuurskunde. “Deze studie was vrij politiek gericht en daar bleek ik veel te rusteloos en ongeduldig voor te zijn. Maar in die tijd rees wel het plan om studenten te gaan bemiddelen bij het vinden van een stageplaats. De directeur van mijn opleiding stelde voor dat ik mijn scriptie hierover zou schrijven. Dat deed ik en hierna ben ik direct mijn bedrijf StudentenBureau gestart.”

Chronische zelfoverschatting
Spannend vond Laurens het niet, om een eigen bedrijf te starten. “Ik leed in die tijd aan chronische zelfoverschatting. Mijn zelfvertrouwen was totaal misplaatst, want ik wist helemaal niks. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat alles veel meer geld kostte dan ik dacht. De lening bij de bank was zo op. Ik kwam in de problemen, maar kon geld lenen van mijn ouders. Zij hebben me altijd in alles gesteund en gaven op dat moment hun laatste centen aan me uit. Daar ben ik ze ongelofelijk dankbaar voor.”

Met deze geste was Laurens er echter nog niet. “Ik heb van nog meer mensen geld geleend. Uiteindelijk had ik op mijn 21e een schuld van 120.000 gulden. Het duurde wel vijf jaar voordat mijn bedrijf echt succesvol werd. Het kwam niet vanzelf. Maar van op je bek gaan leer je vaak veel. Wat ik andere starters nu wel zou aanraden, is om ervaren ondernemers om je heen te verzamelen. Dat heb ik destijds te weinig gedaan. Of ik kreeg wel advies, maar stond er niet voor open.

Wijsheden
Van wie ik wel heel veel geleerd heb, is mijn vroegere werkgever Paul Mahu, van Petrus & Paulus in Sluis. Bij hem had ik jarenlang een bijbaantje. Ik zag hoe hij altijd goed was voor zijn personeel, verkocht alleen topproducten en zat zelf aan de kassa, vooral ook om het klantcontact. Belangrijke wijsheden die ik nu ook zelf toepas.”

Ook Laurens’ opa heeft hem een belangrijke les geleerd. “Hij zei altijd: ‘als je dingen voor 100% doet, doe je het in ieder geval al beter dan 95% van de anderen’. Tien procent lijkt misschien niet veel, maar doe dat eens vijf jaar op een rij, dan heb je 60% voorsprong.”

4 D’s
Altijd 100% geven vraagt om drive, discipline en doorzettingsvermogen. Samen met ‘durf’ zijn het de 4 D’s waaraan Laurens, naar eigen zeggen, zijn succes te danken heeft. “Drive heb ik van mijn moeder, die als jonge moeder van twee kinderen toch nog een studie afrondde. Durf heb ik ook aan mijn ouders te danken. Ik kreeg van hen alle vertrouwen en was daardoor niet bang om te falen. Doorzettingsvermogen zit er van nature in. Als iets minder gaat, kan ik ineens twee keer zoveel. En discipline zag ik terug in alle ondernemersboeken die ik las.”

In die boeken stond dat je bereid moet zijn om te doen wat nodig is. “Ook de minder leuke dingen. Dat mis ik nog wel eens bij de ‘leuk-generatie’ van nu. Zij willen het liefst alleen dingen doen waar ze energie van krijgen. Maar zo werkt het niet. Ik heb ooit 15.000 handtekeningen gezet en evenveel enveloppen dichtgeplakt om een mailing te versturen. Dat gaf heus geen energie. Het resultaat daarentegen wel! De meeste energie krijg ik van het bouwen van niks naar iets en dat te laten groeien.”

Team Rockstars IT
Dat is precies wat Laurens nu doet met Team Rockstars IT. Samen met een collega en stagiair begon hij vier jaar geleden dit bedrijf dat software developers als échte IT-Rockstars behandelt en een interessante werkplek voor ze vindt. “Een goede maat van me is manager van profwielrenners als Kruijswijk en Dumoulin. Ik zag wat hij allemaal voor zijn ‘klanten’ deed om ze verder te brengen in hun carrière. Zo wilde ik ook werken. In de IT-wereld is de arbeidskrapte zo groot, dat dit ook kan.”

Tip
Kijkend naar dit bedrijf, heeft Laurens een belangrijke tip voor andere (startend) ondernemers. “Probeer onderscheidend te zijn met je marketing. Kies een ongebruikelijke naam die blijft hangen. Durf soms bizarre dingen te doen, zoals wij: de curling sponsoren of een datingservice voor je personeel opzetten. Dat valt op en blijft mensen bij. Wij merken dat het werkt. Er wordt veel over ons gesproken in de markt en miljardenbedrijven kijken naar ons hoe we het doen. Dat vind ik wel mooi. Ons bedrijf is in vier jaar tijd gegroeid naar 250 IT-ers en daar komt ieder kwartaal nog 30, 35 man bij. Hier ben ik echt trots op. Maar ook op het feit dat 99% van de 2.000 medewerkers, die de afgelopen twintig jaar al voor me werkten, dit met plezier deden.”

Redactie: Kim de Booij

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *