Het mag wel wat hipper!

Heb jij ze nog? Oude brochures en standaardbrieven met veel formeler taalgebruik dan je zelf dagelijks in je bedrijf gebruikt? Of web-teksten, die ooit geschreven zijn om de professionaliteit van je bedrijf zoveel mogelijk te benadrukken, maar nu een ietwat slaapverwekkend effect op je lezers hebben? Wees gerust, je bent zeker niet de enige én het kan anders.

Ooit goed
Formele teksten deden ooit perfect dienst. Vroeger was het namelijk heel normaal om je op een formele manier te profileren. Formeel stond gelijk aan professioneel. Je gebruikte dergelijke teksten om te laten zien dat je een serieuze partij bent om zaken mee te doen. Het straalde kwaliteit uit en dat was waar klanten naar op zoek waren.

Maar nu
Vandaag de dag is het anders. Kwaliteit en professionaliteit zijn nu de minimale norm. Het verschil maak je met karakter. Formeel komt daarbij wat hooghartig over. Het spreekt de meeste doelgroepen niet meer aan en schept eerder afstand, dan dat het de lezer triggert.

Je doelgroep!
Dus wat triggert de lezer dan wel? Dat verschilt natuurlijk per doelgroep. Tegenover studenten gebruik je ander taalgebruik dan tegenover senioren en je werkwijze leg je aan een onervaren particulier anders uit dan aan een gespecialiseerde B2B-relatie. Maar over het algemeen kun je stellen: het mag wel wat hipper, wat eigentijdser.

Hoe dan?
Oké, je wilt je teksten dus wat hipper, wat eigentijdser. Maar hoe dan? Je kunt al eens feedback van derden vragen, wat hen opvalt op jouw website en in jouw brief, e-mail of folder. Of je
leest de tekst zelf en probeert deze vervolgens hardop in eigen woorden ‘uit te leggen’ zoals je dat ook face-to-face zou doen. Je zult zien dat je dan snel op betere bewoordingen uitkomt. Kijk ook naar standaard gewoontes. Past ‘Beste’ misschien beter dan ‘Geachte’? Zou je in sommige gevallen met ‘je en jouw’ kunnen spreken in plaats van ‘u en uw’?

Tijd & Affiniteit
En dan alleen nog even op papier zetten… Wat tijd en affiniteit met tekstschrijven zijn dan wel handig. Lukt het niet? Dan kun je natuurlijk altijd een specialist inschakelen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld bij Kade B Communicatie terecht. Tekstschrijfster Kim de Booij heeft een vlotte schrijfstijl én een commerciële en communicatieachtergrond. Je teksten worden dus niet alleen vlotter, maar ook inhoudelijk slimmer afgestemd op jou, je bedrijf en je doelgroep.

Foto: Jan de Carpentier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *