Kennisdeling: Het visualiseren van data

Je denkt snel wat gegevens op internet te zoeken. Maar een uur later ben je volledig verdwaald in een enorm doolhof aan informatie. Het gevonden materiaal is meestal te diep of te breed zodat veel tijd verloren gaat aan het uitfilteren van de (voor jou) niet interessante informatie.

Uiteraard doet dit probleem zich niet alleen voor op het internet maar ook bij verslagen, vakliteratuur of andere publicaties. Organisaties willen graag volledig zijn in de informatie die ze ter beschikking stellen. Helaas maakt deze volledigheid de kern van de boodschap juist minder duidelijk. Men loopt dan het risico dat slechts een select groepje mensen de moeite neemt om de gegevens die hen interesseren uit het geheel te destilleren. Vanuit het perspectief van de organisaties is het bovendien lastig accenten te leggen op de belangrijke gegevens als deze zijn opgenomen in een enorme hoeveelheid data.

Het visualiseren van data kan in dit geval een oplossing bieden. Dit is overigens geen nieuw idee. Napoleon sprak ooit de wijze woorden: ‘Un bon croquis vaut mieux qu’un long discours’, ofwel ‘Een goede schets is beter dan een lange speech’. Een oude uitdrukking die door de tijd alleen maar méér waar is geworden. De hoeveelheid informatie die op ons afkomt en het vluchtige karakter hiervan vraagt om een efficiënte weergave waardoor we het makkelijk tot ons kunnen nemen.

Een designer kan informatie op een kernachtige en aantrekkelijke wijze vormgeven in een infographic of motiongraphic. Organisaties krijgen door het visualiseren van data weer de volledige regie over de boodschap. Zo kunnen accenten worden gelegd op belangrijke informatie of kan een vergelijk worden gemaakt binnen een referentiekader. Als je wil laten zien hoe hoog een gebouw is kun je dat bijvoorbeeld doen door dit te gebouw te spiegelen aan andere bekende gebouwen. In het voorbeeld hiernaast is in één oogopslag duidelijk hoe hoog de Toren van Dubai (Burj_Khalifa) is.

Ook bij het oplossen van moeilijke vraagstukken kan het visualiseren van de informatie helpen met het creëren van oplossingen of nieuwe inzichten. Een prachtig voorbeeld is nog steeds de presentatie uit 2009 van Tom Wujec op TED. ‘How can we best engage our brains to help us better understand big ideas?’

Overigens is het visualiseren van data niet alleen een oplossing voor problemen. Het kan ook prima dienen als wervend communicatiemiddel. Neem bijvoorbeeld de zeer succesvolle motiongraphic van het Engelse reclamebureau Dare. Deze motiongraphic is bedoeld als trigger voor ‘graduates’ om te solliciteren bij het reclamebureau. De hoeveelheid nuttige informatie in het filmpje is laag maar dankzij de hoge funfactor heeft het een grote entertainmentwaarde. De resultaten van het filmpje zijn overweldigend dankzij het virale effect (50.000 views in de eerste 2 weken).

Dynamische data kan ook prima gebruikt worden als basis voor vormgeving of kunst. De identiteit van het Nordyk gebied in Scandinavië wijzigt op basis van de actuele weersituatie in het gebied. De temperatuur bepaalt de kleur van het logo terwijl de windrichting de vorm bepaalt. De identiteit straalt hiermee letterlijk uit wat de payoff beweert: ‘Where nature rules’.

In de praktijk komen wij ook regelmatig de behoefte tegen om vorm te geven aan data. Zo is de onlangs opgeleverde Publicatie Verkeer & Vervoer voor de Provincie ZeelandWaterschap ScheldestromenRijkswaterstaat en het ROVZ voorzien van een infographic-poster. Deze poster is een weloverwogen toevoeging die twee belangrijke doelen dient:

1) De cijfermatige gegevens worden op een populaire, laagdrempelige manier gepresenteerd en zijn daardoor zeer toegankelijk en gemakkelijk af te lezen;
2) De publicatie verdwijnt niet in een boekenkast, maar blijft zichtbaar aanwezig op het kantoor van de ontvanger, waardoor de publicatie een dynamischer en langduriger karakter krijgt en veel meer dan een boek een dialoog op gang brengt.

Bent u ook op zoek naar mogelijkheden om uw boodschap op een kernachtige wijze over te brengen naar uw doelgroep, overweeg dan eens gebruik te maken van een infographic of motiongraphic.

Mischa Kalle | Art director bij designagain

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *