Het Walcherenplein op de Contacta.nl

Het Walcherenplein op de Contacta.nl heeft dit jaar plek voor 28 standhouders en was al ruim voor het begin van de beurs volgeboekt. “Net als voorgaande jaren is het weer een mooie mix van oudgedienden en nieuwkomers.”

Het Walcherenplein, een initiatief van de Middelburgse en Vlissingse Bedrijven Club, wil eenheid en saamhorigheid uitstralen. Lang voordat de Contacta begint, komen de standhouders bijeen om elkaar te leren kennen, vertelt pleincoördinator Jéan Rottier. “Samen met een aantal vaste partners doen we ons best om er een geheel van te maken, dat ook na de Contacta nog effect heeft. De standbouwer, horeca en communicatie spelen daarin een belangrijke rol.”

Social media
Marketingadviesbureau eBirds uit Vlissingen begint de social-mediacampagne rond het Walcherenplein zo’n twee maanden voordat de Contacta de deuren opent. “Met berichten op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram proberen we mensen te triggeren de Contacta, en het Walcherenplein in het bijzonder, te bezoeken”, vertelt Samantha De Caluwé. “Naarmate de beurs dichterbij komt delen we ook informatie over de standhouders en linken we naar hun sociale media-accounts of website.”

“Tijdens de beurs zijn we steeds aanwezig op social media met praktische informatie en tips. Standhouders vertellen wat ze doen en waarom ze op het Walcherenplein staan.” “En we kunnen ‘live’ laten zien van wat er op de beursvloer en achter de schermen gebeurt”, vult Mariela Battistella aan. “Het is constant nadenken: wat laten we zien, wat willen we bereiken, welke manier van communiceren past bij de bedrijven en bij de doelgroep.”

Het Walcherenplein was er vroeg bij met de inzet van social media rond de Contacta. “We merken dat de hashtag #Walcherenplein gaat werken, dat bezoekers bedrijven herkennen en erop aanspreken.” eBirds staat zelf ook met een stand op het plein, vertelt Mariela. “Het is heel intensief, maar ontzettend leuk. Dat we er zo nauw bij betrokken zijn, maakt de communicatie ook makkelijker: we kunnen zo nog beter de sfeer overbrengen.”

Standbouwer
Jeroen Pluijmers is dit jaar voor de vierde keer verantwoordelijk voor de stands, het licht en geluid op het Walcherenplein. “In totaal komen we met twee trailers vol materiaal. We beginnen vrijdag met bouwen, zaterdag hangen we alle doeken en banieren op en regelen we de verlichting. Op maandag helpen we de standhouders met inrichten en kunnen we nog wat aanpassen.”
Het moet voor bezoekers meteen duidelijk zijn: dit is het Walcherenplein. “Het is chic en opvallend, met warme kleuren en veel licht.” Standhouders mogen zelf weten hoe ze hun stand inrichten, maar Jeroen is altijd beschikbaar voor hulp en advies. “Wij leveren trussen om hun doeken mooi op te spannen en we kunnen bepaalde onderdelen extra belichten.”

Jeroen werkt graag mee aan de Contacta. “Het is leuk om in een paar dagen het plein te zien groeien. Tijdens de beurs heb ik veel contact met de standhouders en ben ik niet veel in mijn eigen stand te vinden. Ik heb al een paar keer mijn stand weggegeven aan goede doelen. Leuk voor hun en zelf heb ik de tijd om rond te lopen.”

Horeca
SEC Catering verzorgt dit jaar voor de vijfde keer de horeca op het Walcherenplein. Een uitdaging, zegt René Willems: “Drie dagen lang met één waterpunt en een paar stroompunten in korte tijd vierhonderd gasten per dag van eten en drinken voorzien.”

Tijdens de Contacta bouwt SEC Catering een keuken op, waar grotendeels achter de schermen de gerechten worden afgemaakt. “Het voorbereidende werk doen we op onze eigen locatie. Er staan zes koks in de keuken en zo’n tien man aan de voorkant: in de bediening, achter de kassa en tussen de stands want ook de standhouders op het Walcherenplein worden door ons verzorgd.”

Over de inrichting van het horecaplein wordt goed nagedacht. “Het terras biedt plek aan tachtig gasten en is echt het hart van het plein. Daar willen we niet op bezuinigen. Het is dé plek om elkaar te ontmoeten. Tussen 17 en 20 uur is het daar vechten om een plekje.” SEC Catering had voorheen een stand op de beurs, maar dit bevalt beter, zegt René. “Toen we werden gevraagd, hebben we er wel even over nagedacht want het is pittig. Maar dit is onze doelgroep, hier kunnen we laten zien wat we kunnen.”

Tekst: Liesbet Mallekoote
Fotografie: Marijana Pajovic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *