Contacta 2014: Het Zeeuwse is ’t grote pluspunt

Van de 350 stands op de Contacta heeft iedere standhouder zo z’n eigen reden om er te staan: sommigen komen er al jaren, anderen voor de eerste keer. Er zijn opvallende ‘outsiders’ en bedrijven met een heel eigen missie. Zeeland Business ging langs bij vier heel diverse standhouders van Contacta 2014.

foto Jan Vinke RdZ v2De dubbele missie – Recht door Zee
Jan Vinke, van communicatie- en reclamebureau Recht door Zee, staat er met twee petten op: als ontwerper en standbouwer van het paviljoen Zeeuws-Vlaanderen en met een eigen stand. “We staan er nu vier jaar en mijn grootste drijfveer is toch wel om iedereen te laten zien hoeveel expertise en prachtige bedrijven er ‘aan de overkant’ zitten. Daarom hebben we het paviljoen ook een zo professioneel mogelijke uitstraling gegeven: met een heel open karakter, zodat je alle standhouders goed kunt zien.”

Zo’n paviljoen samenstellen is nog best lastig: “Iedere standhouder wil zich zo goed mogelijk profileren, maar we willen als standbouwer ook de pleinformule bewaken. Bovendien is de diversiteit van standhouders op de Contacta heel groot en het publiek dat erop afkomt ook heel gemêleerd. Deze beurs is dus vooral heel geschikt om bij te praten en informeel te netwerken.”

Waar de ideale stand aan moet voldoen? Jan Vinke hoeft niet lang na te denken: “De stand moet open zijn, geen ‘frieslijsten’ er omheen. De mensen die de stand bemannen, moeten een actieve houding hebben. Daarom raden wij banken waar je in kunt hangen ook altijd af. Verder moet je de producten en de stand mooi verlichten. En houd de boel netjes opgeruimd: niets zo storend als overal tassen, jassen of rommel. Je kunt jezelf maar één keer presenteren, want een bezoeker beslist in paar seconden of hij wel of niet met je in gesprek gaat.”

De oudgediende – WielemakerWielemaker
Transport- en containerbedrijf Wielemaker heeft sinds de start van de Contacta maar één keer verstek laten gaan. “We kregen daarna zoveel vragen als ‘gaat het wel goed met jullie?’ dat we het jaar erop gewoon weer present waren. We werden echt gemist”, vertelt directeur Ronald Wielemaker.

De Contacta is voor Wielemaker niet echt een beurs waar veel nieuwe klanten worden binnengehaald. “We nemen ons orderboek niet mee. Toch is het een belangrijke plek: in drie dagen tijd spreken we ‘iedereen’ weer even. Als je daar allemaal losse afspraken voor in zou moeten plannen, ben je na drie maanden nog niet klaar. Bovendien ontdekken klanten soms toch een nieuw aspect van ons bedrijf: ‘Hé, doen jullie dat ook?’. En het ‘Zeeuwse’, dat is voor ons echt een groot pluspunt.”

Als oudgediende probeert Wielemaker met de stand toch weer steeds vernieuwend te zijn. “We zijn een bijna 100 jaar oud familiebedrijf, dus mensen verwachten geen gekkigheid. Maar iedere 2 à 3 jaar hebben we een nieuwe stand. Soms heel anders, bijvoorbeeld een bar in plaats van een balie. Het moet een mix zijn van betaalbaar, opvallend, niet te ingewikkeld en vooral heel open.”

dermaDe outsider – dermaTeam
Een opvallend gezicht op de komende Contacta is dermaTeam uit Middelburg. Deze kliniek voor dermatologie lijkt in eerste instantie een vreemde eend in de bijt. Maar dr. Annemie Galimont, dermatoloog, reageert verrast op dat etiket: “Natuurlijk hebben wij primair contact met consumenten. Maar dat hebben wel meer standhouders op de Contacta. Wij willen laten zien dat wij als zorgverlener ook een ‘gewoon’ commercieel bedrijf zijn: met een businesscase, dat lean werkt en voor wie alle bedrijfseconomische regels gelden.”

DermaTeam hoopt op het verbeteren van de naamsbekendheid en het opdoen van veel nuttige contacten tijdens de beurs. Officemanager Astrid Kesteloo: “Zeker op het gebied van nieuwe technologieën is er voor ons een wereld te winnen. Hoe kunnen we onze virtuele dienstverlening verbeteren, bijvoorbeeld met webcamconsulten. En hoe kunnen we de mogelijkheden die internet ons biedt beter benutten? Ik hoop op de Contacta echt nieuwe ideeën op te doen.”

“Bedrijven denken vaak dat de gezondheidszorg geen afzetmarkt voor hun diensten of producten is. Maar wie weet starten we ooit met een mobiele poli. Dan moeten we op zoek naar een goeie busbouwer – wellicht staat er een op de Contacta. Want we hebben nog uitbreidingsplannen en denken graag out of the box. Die boodschap willen we op de beurs gaan uitdragen.”

De nieuwkomer – Kredietunie Zeelandkredietunie
Kredietunie Zeeland is op 1 mei officieel van start gegaan en staat dus voor het eerst op de Contacta. Het doel? “Bekendheid voor het bijzondere product dat wij leveren,” vertelt Jan Kees Oorthuijs. “Kredietunie Zeeland is een coöperatie zonder winstoogmerk. MKB-ondernemers kunnen bij ons terecht voor leningen tussen de € 50.000 en € 250.000 euro, met een looptijd van 3 tot 7 jaar.”

Waar banken voor kleinere leningen vaak strenge criteria hanteren, is er bij Kredietunie Zeeland meer ruimte voor maatwerk. “Maar natuurlijk kijken wij ook of de plannen degelijk onderbouwd zijn. We verstrekken leningen aan start-ups, aan bedrijven die willen uitbreiden en voor bedrijfsovernames. Het aantal aanvragen stijgt, maar gezien de kredietbehoefte kan onze naamsbekendheid beter.”

“Wij zijn de eerste in Nederland die als echte kredietunie opereert: Zeeuwse ondernemers en bedrijven die geld ‘over’ hebben, stellen dat ter beschikking. Als ondernemers slaan we dus de handen ineen om het MKB meer financiële ruimte te geven. We zijn gestart met 2,5 miljoen, waarvan 5 ton een renteloze lening is van de provincie. En het blijft niet bij geld alleen, want we hebben ook een poule van (oud) ondernemers die als coach hun kennis en ervaring delen. Zo investeren we dubbel in het Zeeuwse bedrijfsleven.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *