Hoe onderwijs en bedrijfsleven elkaar versterken

Er is een lerarentekort in Zeeland. Dit is niet alleen vervelend voor het onderwijs en de studenten, maar uiteindelijk ook voor het bedrijfsleven. Een lerarentekort kan leiden tot een extra tekort aan (goed) geschoold personeel. Maar zo ver hoeft het niet te komen en dat hebben we deels zelf in de hand.

“Het lerarentekort speelt in heel het onderwijs”, vertelt Gorik Hageman, docent Duits en Zeeuws Onderwijsambassadeur. “De flexibele schil waar we voorheen op konden terugvallen bij ziekte of functieverschuivingen, is op en nieuwe vacatures worden steeds lastiger in te vullen. En dat terwijl er de komende jaren veel banen in het onderwijs gaan vrijkomen.”

Lesgeven in Zeeland
Met ‘Lesgeven in Zeeland’ gaat hij de strijd aan tegen dit probleem. “We willen jongeren, zij-instromers en vakgenoten buiten de provincie laten zien hoe mooi lesgeven in Zeeland is. Daarnaast willen we verandering teweeg brengen. Zo is momenteel het systeem voor zij-instromers nog te log en langdurig. Op onderwijs- en politiek niveau proberen we daar verandering in te brengen.”

Hybride docent
Gelukkig staat Lesgeven in Zeeland er niet alleen voor. “Er zijn in onze provincie veel initiatieven die eenzelfde doel nastreven. Regelmatig trekken we samen op. Een goed voorbeeld is het initiatief ‘Hybride docent’, waarbij vakmensen uit de praktijk een rol spelen in het onderwijs. Op Hogeschool Zeeland en Scalda wordt hier al veel mee gewerkt en dit willen we ook in het primair en voortgezet onderwijs doortrekken. Vakmensen blijken niet alleen een goede aanvulling op het docentenaantal te zijn, maar ook extra kennis en vaardigheden het onderwijs binnen te brengen. Andersom is er bovendien toegevoegde waarde voor de werkgever. Hun medewerker brengt nieuwe kennis, coachingsvaardigheden en een netwerk aan potentieel nieuwe collega’s mee naar het bedrijf. Het is dus win-win in alle opzichten.”

Nieuwe generatie
Herbert Tanis is zo’n hybride docent. Hij werkt als monteur bij een autobedrijf én geeft lessen ‘Technisch specialist’ bij Scalda. “Ik werk al bijna 21 jaar bij BMW/Mini en vind het leuk om mijn kennis over te brengen op de nieuwe generatie. De ontwikkelingen in de autowereld gaan zo razendsnel en ik kan studenten die nieuwste technieken meteen aanleren. Bovendien, doordat ik nu als docent dieper in de materie duik, leer ik er zelf nog van bij, wat mijn werk in de praktijk ook weer beter maakt.”

Zzp-er en docent
Na een studie Werkbouwkunde lag de wereld voor Kasper de Feijter open. Bedrijven zitten om dergelijk talent te springen. “Maar ik wilde niet aan één kantoorplek vastzitten, dus besloot ik zzp-er te worden. In een jaar tijd had ik veel leuke opdrachten gedaan, maar ik miste nog iets en dat was lesgeven. Dat had ik al eens op een avondopleiding gedaan en dat was heel goed bevallen. Bij Scalda kon ik direct beginnen. Waar ik nu enorm van geniet, is hoe ik de studenten een stukje van mijn passie kan meegeven. Zoals het nu voelt, is lesgeven voor mij geen kort project, maar een blijvende passie.”

Betere docent
Onderwijs en werkveld blijkt een gouden combinatie, merkt ook Sari van Heel-Vauhkala. Zij werkte 10 jaar in het onderwijs, maar miste de feeling met de praktijk. “Toen ik nog in Finland woonde, werkte ik in de gehandicaptenzorg. Ik merkte dat ik na zoveel jaar de verbinding met het werkveld miste, dat ik mezelf niet meer voldoende ontwikkelde ook. Daarom werk ik nu deeltijds bij de GGZ. Dit komt mijn lessen ten goede. Ik weet nu veel beter waarover ik het heb omdat ik het zelf in de praktijk meemaak en kan theorie nu beter toelichten met praktijkvoorbeelden. Daarnaast begrijp ik vragen en voorbeelden van studenten uit hun stages ook beter omdat ik dezelfde situaties in de praktijk tegenkom. Het maakt me echt een betere docent.”

Lesgeven in Zeeland
0031 (0)6 53 71 17 32
info@lesgeveninzeeland.nl

Fotografie: Jan de Carpentier
Redactie: Kim de Booij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *