Hoe werken zoekmachines en hoe zoekmachine vriendelijk is jouw website?

Heb je je wel eens afgevraagd wat er gebeurt zodra jij iets in een zoekmachine zoals Google intypt?
Grote kans dat je op zoek bent naar iets. Wellicht naar de juiste link voor een bepaalde site, of je wilt graag iets kopen, of misschien ben je alleen op zoek naar wat informatie.  Bijvoorbeeld hoe je het beste een nieuwe lamp installeert. Via Google kom je vervolgens uit bij een doe-het-zelf blog met handige instructies.
Zoekmachines, waarvan Google de grootste in de markt is met maar liefst 92.95% van alle online zoektochten, willen de zoeker bij elke zoekopdracht graag de best mogelijke resultaten bieden. Zodat jij blijft zoeken en de service waardevol vind. In ruil verdient de zoekmachine met het verkopen en toepassen van gegevens over zoekgedrag, aankopen, advertenties en persoonlijk informatie.


Zoekmachines: de startpagina van het internet
Voor veel online gebruikers is een zoekmachine in feite de startpagina van het internet. Hier beginnen veel online sessies. Als bedrijf wil je graag dat zulke sessies uiteindelijk op jouw site eindigen.
Maar hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt op Google? En dat zoekers doorklikken naar jouw site?

In dit artikel leggen we uit hoe zoekmachines precies functioneren en hoe je deze services in jouw eigen voordeel kunt laten werken.


Hoe werkt een zoekmachine precies?
Hoe Google of Bing precies werken weten we eigenlijk niet. Dit is een zorgvuldig bewaard geheim, het hoofdproduct van deze grote bedrijven en daardoor intellectueel eigendom.
Het is echter wel in het belang van de zoekmachines dat websites die relevante inhoud en informatie bieden voor hun zoekers goed gevonden worden. Ze hebben er dus baat bij websites te helpen bij het inrichten van hun pagina’s, zodat deze “zoekmachine” vriendelijk zijn, en publiceren hier regelmatig nieuwe informatie over.

Zoekmachine algoritme en analyse
Met robots bezoeken zoekmachines zoveel mogelijk websites en proberen te bepalen voor welke zoekopdrachten verschillende pagina’s relevant kunnen zijn. Ze letten hierbij op het onderwerp van een website, de teksten en andere content op de site, de acties die men kan uitvoeren en de algehele ervaring die de website een bezoeker levert.

Aan de hand van deze analyse bepalen ze voor welke zoekopdrachten de website relevant zou kunnen zijn. Een website met bijvoorbeeld veel tekst en video’s over lampen indraaien en andere doe-het-zelf tips zal eerder hoog komen te staan bij iemand die op zoek is naar informatie over thuis klussen.

Hoog in zoekmachines verschijnen voor meer bezoekers op jouw site
Websites op hun beurt hebben er natuurlijk baat bij om voor zoveel mogelijk zoekopdrachten zo hoog mogelijk te komen staan op de zoekpagina’s. Hierdoor heeft jouw website namelijk grotere kansen veel bezoekers te ontvangen. Hoe krijg je dit voor elkaar?
Er zijn over het algemeen twee manieren om hoog op een zoekpagina te verschijnen.

Betalen voor zoekmachine advertenties
De eerste is door de zoekmachine te betalen jouw website te laten zien wanneer zoekers op bepaalde woorden zoeken. Een online meubelzaak zal er bijvoorbeeld goed aan doen te betalen voor een verschijning wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe bank.

Organisch bovenaan de zoekmachine verschijnen
Je kunt er echter ook voor zorgen dat Google jouw site van zichzelf graag bovenaan de lijst zet. De grootste reden voor hen om dat te doen zal zijn dat jouw website eenvoudig de beste informatie of inhoud biedt voor de zoeker op dat moment. Het grote voordeel van hoog in de zoekmachines verschijnen is dat je daarmee veel bezoekers zal ontvangen die precies naar jouw informatie of service op zoek zijn.

Je kunt hier Google een handje bij helpen en ervoor zorgen dat jouw site goed is ingedeeld en het in een “robot-oogopslag” duidelijk is waar jouw site over gaat. Het optimaliseren van een website voor zoekmachines heet “Search Engine Optimization” of SEO.

Hoe optimaliseer je een website voor zoekmachines?
Zoekmachineoptimalisatie is vaak onderdeel van een grote marketingstrategie van een bedrijf.

Site analyse en verbetering voor betere vindbaarheid
De eerste stap is het maken van een analyse van de huidige site om vast te stellen welke verbeteringen er aangebracht kunnen worden.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je meer tekst nodig hebt die goed de zoekwoorden weergeeft waarop gezocht kan worden. Je kunt hiervoor zelf of wellicht samen met team van experts een oproep tot bloggers gezocht doen, om samen met schrijvers teksten te creëren die goed passen bij de zoekopdrachten waarop gezocht wordt, die vervolgens de juiste bezoekers naar jouw website leiden.

Verbeteren van de autoriteit van jouw site
Is jouw site zelf redelijk op orde, kijk dan ook naar het zogenaamde online “eco-systeem” van jouw bedrijf. Google let erop hoe een bepaalde site op andere websites beschreven en naar verwezen wordt.

Als een gerenommeerde website van een goed merk of een persoon of blogger met aanzien een link vernoemt naar jouw website, dan is dit een teken voor Google dat jij zelf ook een goede naam moet hebben. Ze zullen je vervolgens hoger later verschijnen. Ook hier kun je weer bloggers zoeken, maar het is vaak ook gebruikelijk om als bedrijf de hulp van een digitale marketing bureau in te schakelen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *