Hoe Zeeland Business ‘social media’ inzet

Twitter en LinkedIn zijn voor Zeeland Business Media belangrijke communicatiekanalen geworden. Deze sociale media zijn inmiddels onmisbare crossmediale ‘tools’ die voor binding zorgen tussen het mediabedrijf en de lezers, klanten of prospects van Zeeland Business magazine.
Zeeland Business is inmiddels met @ZeelandBusiness behoorlijk bekend bij Zeeuwse Twitteraars (en ook buiten onze provincie) en op LinkedIn met de Group Zeeland Business. Beide accounts hadden op 1 oktober 2011 meer dan 1300 volgers/members. De invulling van deze ‘channels’ is overigens niet gelijk. Wel worden ze beiden crossmediaal ingezet.

Twitter
Op 1 februari 2010 werd @ZeelandBusiness gecreëerd en enige tijd later verscheen de eerste ‘tweet’. Op Twitter wil Zeeland Business haar volgers vijf dagen per week nieuws en actualiteiten met betrekking tot het Zeeuwse bedrijfsleven bieden, aangevuld met interessante berichten voor ondernemers en managers uit de landelijke online media. Voor het Zeeuwse zakelijke nieuws baseert zij zich nu met name nog op de websites van PZC en Omroep Zeeland. Maar ook worden berichten van de eigen website via Twitter onder de aandacht gebracht.

LinkedIn
De Group Zeeland Business werd 5 november 2009 al op LinkedIn gestart. Hierop plaatst Zeeland Business regelmatig stellingen of worden discussies gestart met als doel input van de groepsleden te krijgen. In sommige gevallen worden deze topics gebruikt voor plaatsing in Zeeland Business magazine. Ook komt het voor dat groepsleden zelf een discussie starten om de mening van anderen te vernemen. Regelmatig worden ook deze discussies meegenomen in het magazine omdat het onderwerp dan juist aansluit op het hoofdthema van de betreffende editie. Het is voor de ‘members’ tevens mogelijk om vacatures te plaatsen, om het bedrijf te promoten of om activiteiten kenbaar te maken. Hiervoor zijn aparte menuknoppen binnen de groep beschikbaar.

Website
De crossmediale functie van de sociale mediakanalen die Zeeland Business benut uit zich door de centrale positie van de website ZeelandBusiness.nu. Op LinkedIn wordt met name gerefereerd aan de digitale versie van het magazine dat op de website veel aandacht krijgt en Twitter zorgt ervoor dat volgers direct op de hoogte worden gebracht zodra er nieuwe artikelen op de website verschijnen.

Overige sociale media
YouTube mag natuurlijk niet worden vergeten. Daar is op het Zeeland Business kanaal inmiddels één filmpje te bekijken. Het is overigens ook op deze site terug te vinden en is een registratie van het Netwerkevent ‘Drive in Business 2010’. Er zullen echter snel meer AV-items volgen.
Facebook wordt als communicatiekanaal onderzocht. Inmiddels is daar al wel een Zeeland Business account aangemaakt. Datzelfde geldt voor Google Plus: +ZeelandBusiness.

Volg ons!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *