Hofleverancier in Zeeland: Een Koninklijke erkenning

schrijver-9976 verkleindNederland telt circa 450 hofleveranciers. Deze titel is exclusief voorbehouden aan mkb-bedrijven van 100 jaar en ouder. ING Economisch Bureau becijferde dat Koning Willem-Alexander binnen enkele jaren aan het 500ste bedrijf het predicaat hofleverancier zal toekennen. De Schrijver Vastgoedonderhoud uit Kloosterzande mag sinds de viering van het honderdjarig bestaan de titel ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ gebruiken.

Het predicaat Hofleverancier is in 1815 ingevoerd door Koning Willem I en is samen met het predicaat Koninklijk (1806) één van de oudste Koninklijke onderscheidingen van ons land. Dit predicaat geeft bedrijven het recht om het Koninklijk Wapen te voeren, met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’.

Uitzonderlijk
schrijver-9969 verkleind
Het predicaat wordt bij hoge uitzondering toegekend. Het is echt een eretitel: een hoogstaand kwaliteitskeurmerk en een onderscheidend visitekaartje. En een beetje misleidend, want het betekent niet dat deze bedrijven ook daadwerkelijk aan het hof leveren. De echte leveranciers aan het Koninklijk Huis zijn veelal winkels en bedrijven in de nabije omgeving, die niet aan de hoge eisen (met name het 100-jarig bestaan) kunnen voldoen. Stefan de Schrijver, directeur-eigenaar van De Schrijver Vastgoedonderhoud weet er alles van. “Ter gelegenheid van ons 100-jarig bestaan in 2011 leek het predicaat Hofleverancier een mooie erkenning voor ons bedrijf. Het begon met een aanvraag bij de gemeente. Uiteindelijk word je op alle mogelijke manieren bevraagd. Het is echt een lang traject. Op het moment dat we eigenlijk dachten dat het niets zou worden, kwam het verlossende bericht dat de toekenning rond was.”

Onbesproken gedrag
Zijne Majesteit de Koning kan het predicaat Hofleverancier toekennen aan kleine en middelgrote Nederlandse ondernemingen die een vooraanstaande plaats innemen in de regio en in de branche. De bedrijven moeten minimaal honderd jaar oud zijn en de ondernemer(s) van onbesproken gedrag. Consumenten verwachten vooral kwaliteit van hofleveranciers. Ondanks dat lang niet iedereen precies weet of hij klant is bij een hofleverancier, zou één op de vijftien er wel eerder kopen. Ook Stefan gebruikt het predicaat hofleverancier in zijn contacten met opdrachtgevers. “We zijn een schildersbedrijf maar we doen meer dan schilderen alleen. We  zijn gespecialiseerd in het complete onderhoud van de buitenschil van woningen en gebouwen. We kunnen dan de complete zorg hiervan overnemen. Het feit dat we meer dan 100 jaar bestaan en hofleverancier zijn, zegt absoluut iets over ons bedrijf als betrouwbare partner. Er schuilt een soort van garantie in dat wij onze afspraken over in de loop der jaren zullen nakomen. Om die reden noem ik het altijd. Maar natuurlijk is het moeilijk te meten wat het daadwerkelijk doet. Intern zijn we er natuurlijk reuze trots op. Het straalt af op onze bedrijf en onze medewerkers. Daarom heeft het schild een mooie, prominente plaats aan onze gevel.”

 

Tekst: Caroline Houmes
Fotografie: Jan de Carpentier

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *