In gesprek over groeien

DOCKWIZE

Veel ondernemers willen groeien. Maar hoe doe je dat? In het Groeiprogramma van Dockwize worden ambitieuze ondernemers daarin begeleid. Onder meer door de aangesloten ambassadeurs, zoals Wouter de Vries van Your Surprise. Hij praat met deelnemers Mark en Pieter van zakelijke telefoniespecialist Conniption over hun groei.

Mark: “We twijfelen of een pand op een A-locatie ons zou kunnen helpen in onze groei. Jij zit nu op een A-locatie in Zierikzee. Waarom heb je daarvoor gekozen? En is het een goede keuze geweest?”

Wouter: “Voor ons was het aantrekken en behouden van personeel de belangrijkste. Sinds we verhuisd zijn, zijn we zichtbaarder en bekender geworden en daarmee interessanter als werkgever.”

Pieter: “Jullie hebben twaalf jaar gewacht voordat jullie deze stap zetten. Waarom is dat?”

Pieter Blok

Wouter: “Het geld moet er zijn én de investering moet wat opbrengen. We groeiden vanaf het begin jaarlijks 300%, maar staken iedere cent terug in het bedrijf. Bouwen deden we pas toen we geld gingen verdienen en genoeg vermogen hadden om iets te realiseren dat echt waarde zou toevoegen, ook bij toekomstige groei. Dat doet het nu. In ruimte en als verlengde van onze visie: dat je iedere dag kunt leren en ontwikkelen met een hoop lol en vrijheid.”

Kantje boord

Mark: “Onze start was wat minder rooskleurig. De eerste jaren hebben we echt afgezien. Na een paar jaar was het kantje boord. Privé was het op den duur zo erg, dat we boodschappen op de creditcard moesten kopen.”

Pieter: “Maar we schakelden over van generalist naar telecomspecialist en kregen een paar grote opdrachten die ons erdoorheen sleepten. Daarna zijn we gestaag gegroeid.”

Mark Minnaard

Wouter: “Ik vind het waanzinnig mooi om te horen over die boodschappen. Het geeft aan hoe graag je ondernemer wilt zijn. Ook wij hebben met Your Surprise lastige tijden gekend. Periodes als deze zijn super waardevol om eens mee te maken. Je leert zo signalen te herkennen wanneer iets de verkeerde kant op gaat. Ik ben trouwens wel benieuwd, telefonie. Er speelt veel rondom dit onderwerp zoals bellen via internet en softwareplatforms die door grote spelers overgenomen worden. Waar zien jullie groeimogelijkheden?”

Groeimogelijkheden Conniption

Mark: “We winnen van grotere spelers door maatwerk te leveren waar zij vastzitten in procedures en technieken. En we schuiven steeds verder op in de keten, richting toeleverancier van licenties en telecom gerelateerde software. Op deze manier vechten we niet tegen een grote speler als Microsoft, maar liften we erop mee. Dat heeft al een grote groei bij ons veroorzaakt, maar dat kan nog veel groter als we onze marketing beter inrichten. Dat geldt voor meer van onze diensten.”

Wouter: “Interessant, daar zou je zeker meer van moeten laten zien. Wat die groei betreft, wat is eigenlijk jullie doel binnen dit groeiprogramma?”

Mark: “We willen van 1,5 miljoen naar 5 miljoen omzet gaan. En daarnaast willen we onszelf ook heruitvinden: waar wil je naartoe en waar krijg je energie van?”

Pieter: “Ik haal vooral plezier uit het vormen en aansturen van ons team. Daar wil ik me nog verder in ontwikkelen en dit programma helpt daarbij.”

Wouter de Vries


Compagnons

Wouter: “Wat ik kan zeggen, is: blijf dicht bij jezelf. En zet als compagnons regelmatig de klokken gelijk: Streven we nog steeds dezelfde doelen na? Is dit nog steeds waar we blij van worden?”

Mark: “Dat vind ik interessant, dat jullie ook ervaring hebben met compagnonschap. Het is een soort huwelijk dat je met elkaar aangaat en dat gaat met vallen en opstaan, zo ervaren wij. Het zijn tips als deze, om regelmatig samen over je doelen te praten, die ons kunnen helpen. Dank je.”

In oktober start een nieuw Groeiprogramma. Interesse? Check www.dockwize.nl en upload jouw pitch!


Edisonweg 41b
4382 NV Vlissingen

Bron: Zeeland Business magazine 2 -2021
13/7/2021 | 09.00 uur

Fotografie: Martijn Fincke
Redactie: Kim de Booij

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *