In je eentje lukt het niet

Impuls Zeeland stimuleert samenwerking

Oplossingen bedenken voor logistieke knelpunten, maar vooral samen logistieke kansen benutten die de Zeeuwse economie ondersteunen. Dat is het idee achter de Logistics Accelerator van Impuls Zeeland. Na drie jaar is duidelijk dat alle problemen nog niet zijn opgelost, maar dat er nog vele kansen liggen en een aantal veelbelovende projecten in ontwikkeling is.

De Logistics Accelerator zet in op verschillende trajecten, waaronder Bedrijvenkringen, een Expertisecentrum, Regiodistributie en ICT & Logistiek. Een veelbelovend project is de oprichting van de Zeeuws-Vlaamse Verladerskring. Acht grote verladers uit de Kanaalzone, waaronder Dow, Outokumpu en Cargill, onderzoeken de mogelijkheid om hun containers en bulkgoederen te bundelen voor transport, om tijd en geld te besparen. “We kijken naar mogelijkheden op het spoor en de binnenvaart”, vertelt Frank de Meijer van Outokumpu. “Het spoor kan een belangrijke rol vervullen om sneller, vaker en goedkoper onze producten te vervoeren, maar dan moeten we deze modaliteit in Zeeuws-Vlaanderen wel belangrijker maken. Dat lukt alleen door samen op te trekken.”

De binnenvaart is bekender terrein voor de bedrijven in de Kanaalzone. “Door als verladerskring goederen te bundelen, kunnen we kosten besparen. Daarnaast zijn er ondernemende vervoerders nodig voor de coördinatie.” De Meijer is blij met het initiatief en de begeleiding van Impuls Zeeland. “Er bestonden al wel afspraken tussen bedrijven, maar om iedereen bij elkaar te brengen, heb je een onafhankelijke partij nodig. Anders komen de eigen belangen te veel voorop.”

Tijdens het inventariseren bleek dat de afhandeling van binnenvaarttankers in Zeeland beter kan met behulp van ICT. Het aanmelden van schepen en lading gebeurt nu vaak onnodig ingewikkeld of te laat, waardoor schepen soms bij havens aankomen waar geen plek meer is. Met een WIFI-netwerk in havens en op het water verbetert de communicatie tussen schepen en laadsteigers. De schepen kunnen hun komst eerder aankondigen en onderweg aanleggen als de haven vol is. Op termijn kan ook de officiële laad/losdocumenten via internet worden uitgewisseld.

Een ander project is ontstaan in samenwerking met Foodport Zeeland. Zes ondernemers op Zuid-Beveland willen beter gebruik maken van de binnenvaart voor het vervoer van hun producten. Samen kunnen zij zo’n 25.000 containers per jaar vullen, voldoende voor een levensvatbare overslag. In overleg met de gemeenten Kapelle en Reimerswaal, de provincie Zeeland en het Bureau Voorlichting Binnenvaart proberen de ondernemers een overslagpunt in te richten in het Kanaal door Zuid-Beveland. Voorvechter Ad Openeer is enthousiast over het project, waardoor ondernemers hun producten goedkoper en schoner kunnen vervoeren. “Rotterdam slibt over de weg helemaal dicht, de haven van Antwerpen komt steeds verder weg te liggen. Vervoer per binnenschip is dan ideaal.” Momenteel wordt onderzocht welke kade sterk genoeg is en of de activiteiten de veiligheid niet in gevaar brengen. De steun van Impuls Zeeland is belangrijk, zegt Openeer. “Impuls is constant aanwezig en levert alle nodige informatie. Als de plannen eenmaal rond zijn, weten zij waar we in Brussel moeten zijn voor financiële hulp.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *