Interview met prof. dr. Roberto Flören: “Familiebedrijven hebben goud in handen!”

2016 Roberto Floren staand verkleindOnlangs verscheen het rapport ‘Marketing en het familiebedrijf –  Een onderzoek naar het gebruik van de krachten van het familiebedrijf in de communicatie’. We spraken met een van de auteurs, prof. dr. Roberto Flören van Nyenrode Business Universiteit.

 “Familiebedrijven zijn zich onvoldoende bewust van het goud dat ze in handen hebben,” legt Roberto Flören uit. “Dat is zonde, want de beeldvorming over het familiebedrijf is de laatste jaren sterk verbeterd. Werden familiebedrijven voorheen nog beschouwd als ondermeer onprofessioneel, klein en stoffig, nu is het imago omgeslagen naar innovatief, betrokken en betrouwbaar. De waarheid zal veelal in het midden liggen, maar klanten en personeel vinden het belangrijk. Dan is mijn advies: maak daar gebruik van!”

Het samenspel tussen familie, bedrijf en eigendom geeft familiebedrijven specifieke krachten (en ook zwakten)’, staat te lezen in het onderzoek, dat door Nyenrode Business Universiteit werd gedaan in samenwerking met haar sponsoren Baker Tilly Berk, ING en NPM Capital. Enkele bekende krachten zijn: langetermijnvisie, hoge solvabiliteit, passie en betrokkenheid van aandeelhouders en nauwe banden met personeel en regio. Deze krachten zijn uniek voor familiebedrijven en worden als vanzelfsprekend beschouwd. Uit het onderzoek blijkt dat veel directeuren van Nederlandse familiebedrijven aangeven dat belangrijke doelgroepen als klanten, werknemers, leveranciers en financiers, waarde hechten aan het feit dat zij een familiebedrijf zijn.

Marketingstrategie
Roberto Flören: “Koester dat feit, realiseer je wat voor potentieel je in handen hebt en kijk of de waarden aansluiten bij die van je klanten, leveranciers en werknemers. Probeer je daarmee te onderscheiden. Het feit dat je familiebedrijf bent, maakt je voor veel relaties geloofwaardig en authentiek. Zo stond er bij onze supermarkt rond Pasen een bord buiten: ‘Wij zijn een familiebedrijf en vieren Pasen graag met de familie. Daarom zijn wij die dagen gesloten.’ Op die manier maak je verbinding met je klanten. Of een vrachtauto van een staalbedrijf, waarop stond: ‘Al generaties sterk!’ – dat is mooi gevonden, zo benut je je kracht!”

Toch blijkt uit het onderzoek dat slechts bij tien procent van de familiebedrijven de marketingstrategie daar mede op is gebaseerd. “Dit kan komen omdat veel familiebedrijven hier nog niet of nauwelijks over hebben nagedacht,” vervolgt Flören. “Ook vinden sommige bedrijven het onverstandig om zich als familiebedrijf te profileren, bijvoorbeeld in markten die gedomineerd worden door grote, internationale spelers of daar waar de klanten hoofdzakelijk uit jongeren bestaan. Iemand van 16, die op zoek is naar sneakers, let daar echt niet op. Maar vooral als het gaat om de arbeidsmarkt, is er winst te behalen. Want meer dan de helft van de werknemers vindt het belangrijk dat zij voor een familiebedrijf werken. En wie personeel heeft, heeft de toekomst. Zet daar dus op in!”

 

Tekst: Marjolijn Bergmann

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *