Invest in Zeeland: we zijn allemáál Zeeuwse ambassadeur

foto5Met de onthulling van nieuwe billboards langs de A58 wil Invest in Zeeland een duidelijk signaal afgeven: de Zeeuwse economie heeft dynamiek en potentie voor bestaande en nieuwe bedrijven. Achter de billboards zit natuurlijk een plan van aanpak. Leonie Beijer van Invest in Zeeland legt uit wat er vanaf nu anders gaat.

“We zetten vanaf 1 januari onze provincie onder de naam ‘Invest in Zeeland’ echt op de kaart. Voorheen werd dit onder de naam NV Economische Impuls Zeeland (Impuls) gedaan, maar het is lastig uitleggen waar je dan voor staat. Dus zochten we een merk dat de lading beter dekt. We hebben de website investinzeeland.com gelanceerd en zijn nu veel herkenbaarder voor onze doelgroep.”

Doelgroepen
“Zeeland heeft buiten onze provincie in Nederland vaak nog de naam van ‘zon, zee en strand’, terwijl er zoveel meer is. We promoten Zeeland als interessante vestigingsplek. We begeleiden nieuwe bedrijven, maar ook Zeeuwse bedrijven die willen uitbreiden met een nieuwe locatie of activiteit. Want het is ook belangrijk te behouden wat je hebt. Bedrijven die uitbreiden zijn óók belangrijke investeerders.”

“Er lag het afgelopen jaar een target: 200 nieuwe banen over een periode van drie jaar – dat hebben we met 450 verwachte arbeidsplaatsen ruim overschreven. Zo bouwt een Indonesische producent van palmolie, Musim Mas Group, voor 30 miljoen een nieuwe fabriek op het Dow-terrein. Onze adviseurs hebben het bedrijf daarbij ondersteund: contacten gelegd, procedures uitgelegd en gezorgd voor korte lijntjes. Aanvullend kunnen we nog advies geven over fiscale zaken, subsidiemogelijkheden of de arbeidsmarkt. Oók aan reeds in Zeeland gevestigde bedrijven die plannen hebben om uit te breiden of overwegen te vertrekken.”

“Een ander voorbeeld is het bakkerijbedrijf Teclado uit Antwerpen, dat hier vooral is gekomen vanwege beschikbare ruimte in Hulst en het interessante vestigingsklimaat. Of AMC, een sap-fabrikant uit Spanje, die dicht bij hun logistiek dienstverlener Kloosterboer wilde zitten die al in onze Zeeuwse haven gevestigd is. De bedrijvigheid die we hebben, trekt bedrijvigheid aan.”

Ambassadeurs
Om Zeeland op de kaart te zetten, is een website, social media en billboard natuurlijk niet genoeg. Beijer: “We staan op veel internationale beurzen, vaak samen met Zeeland Seaports of andere bedrijven. Verder hebben we intensief contact met de Netherlands Foreign Investment Agency, onderdeel van het ministerie van EZ, dat wereldwijd veel buitenkantoren heeft en hebben we een zeer uitgebreid netwerk opgebouwd binnen en buiten Zeeland.”

“Ook richten we ons op Zeeuwse bedrijven – zij hebben immers veel contacten, zijn onze ‘oren en ogen’. Eigenlijk zijn onze bedrijven en inwoners onze ambassadeurs. Want wíj kunnen wel zeggen dat het in Zeeland goed wonen en werken is, maar dat moeten we met z’n allen uitdragen. Want bij een goed draaiende Zeeuwse economie is uiteindelijk iedereen gebaat.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *