Inzetten op kennis en klantgerichtheid

Als men ergens de gevolgen van crisis voelt dan is dat wel in de zakelijke automotive branche. Althans dat vertelt het onderbuikgevoel. Wat is er makkelijker een jaartje vooruit te schuiven dan een fikse investering in een nieuwe bedrijfswagen?

De cijfers vertellen heel wat anders. 2010 was een slecht jaar maar in 2011 herstelde de markt en groeide het aantal verkochte bedrijfswagens fors. De verkoop van commerciële voertuigen in Europa steeg met 7,7 procent ten opzichte van 2010. In Nederland werden in oktober 2011 maar liefst 21,1 procent meer bedrijfswagens verkocht dan een jaar daarvoor. Zo’n 6195 voertuigen. Kortom, de markt fluctueert sterk. Voor de dealers betekent het alle zeilen bijzetten om de concurrent een stapje voor te blijven.

Dat stapje extra zit hem vooral in goede scholing van het personeel en meegaan met de jongste technologische ontwikkelingen. Dat schrijft de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) in het Trendonderzoek Bedrijfswagens: ‘In de bedrijfswagenbranche zijn vooral de Euronormen leidend als het gaat om innovaties en ontwikkelingen. Die Euronormen moeten leiden tot een
schonere leefomgeving en een beter milieu, en stellen eisen aan de emissie van schadelijke stoffen. Veel technologische ontwikkelingen worden hierdoor in gang gezet.’

Paul de Rijke is accountmanager Volkswagen Bedrijfswagens bij Auto Poppe. Hij bevestigt het beeld dat OOMT schetst. “Duurzaamheid is heel belangrijk. Trends vanuit de personenwagens worden nu overgenomen in de bedrijfswagens. Met Volkswagen profiteren we wat dat betreft van de voordelen van een groot en innovatief merk. Het zal dus ook niet lang meer duren of de eerste elektrische bedrijfswagens staan in de showroom. Dat worden naar alle waarschijnlijkheid de Transporter en de Caddy. Wij krijgen deze technieken gepresenteerd maar we moeten wel zorgen dat we er voldoende kennis van in huis hebben. Daarom is scholing erg belangrijk.”

Minder onderhoud
Onder invloed van de technische ontwikkelingen hebben de bedrijfswagens steeds minder onderhoud nodig. “De kwaliteitsverbetering van motoren en de komst van betere smeeroliën zorgen voor minder slijtage. Daardoor worden de onderhoudsintervallen steeds groter.’ En dat terwijl contactmomenten met de klant juist heel belangrijk zijn. OOMT schrijft in haar rapport dat klantgerichtheid van levensbelang is. ‘Door de veranderende
maatschappij, de kritischere klant, de toenemende concurrentie en het onder druk staan van de marges, wordt klantgerichtheid in de bedrijfswagenbranche steeds belangrijker.’ De Rijke erkent dit. “Zonder meteen alle details te geven kan ik wel vertellen dat wij bewust meer contactmomenten met de klant of prospect creëren. Wij proberen ook veel te weten over de klant, zodat we echt kunnen bieden waar vraag naar is.” En of dat rendeert? De Rijke: “In 2009 en 2010 hebben we last gehad van de crisis. Het jaar erna begon moeizaam maar hebben we uiteindelijk mooi afgesloten. In 2012 zijn we wat langzaam op gang gekomen, toch hebben we hoge verwachtingen. We werken hard om de klant goed van dienst te zijn, met een sterk merk en totaalservice.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *