Jaren achter de rug en nog voor de boeg: Familiebedrijven in beeld

Wielemaker VerkleindBij familiebedrijven denken we al snel aan ondernemingen die vele generaties geleden zijn opgericht en van vader op zoon of dochter zijn overgegaan. Maar er zijn ook nog heel jonge familiebedrijven, met de belofte om het nog jaren vol te houden. Hieronder een voorbeeld van beide varianten.

Ronald Wielemaker, Wielemaker Transport en Afvalinzameling:
“Mijn overgrootvader begon in 1916 in Dishoek met paard en wagen. Hij bracht melkbussen naar de melkfabriek in Middelburg. In de jaren twintig kocht hij zijn eerste vrachtwagen. De tweede generatie profiteerde van de opkomst van het toerisme en de industrie, door te beginnen als afvalverzamelaar.

In 1983 nam de derde generatie het roer over en verhuisden we naar Koudekerke. Wielemaker heeft altijd een band met het strand gehad, sinds overgrootvader een pad over de duinen had aangelegd. Onze vader bedacht het concept om strandhuisjes op een onderstel te zetten en te vervoeren. Later ontwikkelden we een strandreinigingsmachine. Zo zijn we steeds op zoek naar innovatie.

In 2007 hebben mijn broer Jasper en ik het bedrijf overgenomen, samen met onze bedrijfsleider John den Hollander. Vlak daarna belandden we in de crisis, maar het begint weer aan te trekken. We kunnen weer vooruit kijken en keuzes creëren voor de volgende generatie. Maar we zullen hierin nooit sturen. Een familiebedrijf overnemen heeft niet alleen voordelen. Als ze het willen, prima. Het zit toch in je bloed.”

Jaap de Jonge, Binnenuit – De Jonge Hoek van Dijke:binnenuit-9705 verkleind
“Mijn opa en oma hadden een boerenbedrijf en verkochten levensmiddelen in ’s Heerenhoek. Zij wilden het liefst dat alle twaalf kinderen een eigen winkel hadden. Mijn vader begon 55 jaar geleden een zaak in Heinkenszand. Eerst levensmiddelen, maar via stukken zeil, een kast en een plank groeide het langzaam door richting meubelzaak.

Twintig jaar geleden kwamen mijn broer en ik in de winkel. Toen kwamen ook de meubelboulevards en de Ikea’s deze kant op. Hoe ga je daarmee om? Meer van hetzelfde werkt niet, dus we zochten manieren om ons te onderscheiden. In het buitenland zagen we voor het eerst one-stopshopping: een winkel met meerdere specialisten onder een dak.

Louis Hemelaar van Bang&Olufsen had al snel interesse om mee te doen, net als Paladio Buitenmeubelen en Van der Poel Hometextiel uit Yerseke. Allemaal zelfstandige ondernemers die elk hun eigenheid houden, maar toch profiteren van de gezamenlijke voordelen. Inmiddels zijn De Vlijt Slapen&Bedden, Vorm Keuken&Bad en Fluence Gietvloeren erbij gekomen. Eric Minet heeft Beeld&Geluid overgenomen.

Nu zijn we samen ook een soort familie geworden. We overleggen over alles, delen de kosten en onze echtgenotes werken mee. Van een enkeling ook de kinderen. Het zou mooi zijn als we binnen de familie een opvolger vinden. Maar het belangrijkste is dat onze opvolgers deze formule op een mooie manier doorzetten. En dat hoeft niet per se familie te zijn.”

Tekst: Liesbet Mallekoote
Fotografie: Jan de Carpentier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *