Jobmarketing en Employer branding

Sterk werkgeversmerk werkt als magneet

Het behoeft nauwelijks nog betoog; de arbeidsmarkt is krap en de Zeeuwse arbeidsmarkt is nóg krapper. Wie medewerkers zoekt, redt het niet meer met alleen een advertentie of online vacature. Succesvolle werkgevers maken een switch van traditioneel werven, naar jobmarketing en employer branding. Daar ontmoeten de afdelingen personeelszaken en marketing elkaar. “Om nieuw personeel aan te trekken moet je zichtbaar zijn. Dat betekent uitdragen wie je bent en wat je medewerkers te bieden hebt. Een krachtig werkgeversmerk valt op, spreekt aan en werkt als een magneet.”

We spreken Lieneke de Wolf van Get a Grip, Patrick Dobbelaar van Cows & Stars en Thirza Ephraïm van The Workbrand. Onder de noemer WerkWaarde helpen zij ondernemers bij het succesvol aantrekken van nieuwe werknemers. Nee, ze hebben geen kaartenbak met gemotiveerde medewerkers, maar weten wél hoe werkgevers succesvol nieuwe medewerkers kunnen werven. Rode draad in hun verhaal is het begrip ‘employer branding’ oftewel werken aan een sterk werkgeversmerk. “Het is belangrijk dat werkgevers beseffen dat kandidaten volop keuze hebben. Je moet meer dan ooit duidelijk maken waarom mensen juist bij jouw bedrijf moeten solliciteren. Dat gaat veel verder dan een mooie vacaturetekst. Het gaat om hoe je je positioneert als werkgever.”

Optimaliseren marketingcommunicatie 
Thirza vertelt dat het begint met het in kaart brengen van de huidige situatie. “Daarbij zijn drie zaken belangrijk. Je moet weten wie de medewerker is die je zoekt. We spreken in dit geval over een ‘persona’, een ‘fictief persoon’ met kenmerken van jouw ideale kandidaat. Daarnaast bekijken we de employee value proposition (EVP). Ofwel: wat heb jij jouw (toekomstige) werknemers te bieden. Dit gaat over veel meer dan het salaris en de carrièreperspectieven. De EVP gaat ook over de persoonlijkheid en waarden van de organisatie. Het derde aspect dat we inzichtelijk maken is de ‘kandidatenreis’. Dat is het proces vanaf het moment dat de kandidaat zich bewust wordt van je bestaan tot de aanname en inwerkperiode. Iedere kandidaat die aangenomen of afgewezen wordt, doorloopt enkele van deze stappen. Zodra je de kandidaatreis in beeld hebt, kun je aan de slag met het optimaliseren van je marketingcommunicatie en sollicitatieproces. Zo kun je op het juiste moment, op de juiste plaats, de juiste informatie geven aan een (potentiele) kandidaat.”

Succesvolle werkgevers
Volgens Lieneke werkt employer branding voor elk bedrijf, zowel groot als klein. “In sommige opzichten is het voor een relatief klein bedrijf misschien nog wel eenvoudiger. Je kunt dan heel makkelijk veel van jezelf laten zien. Bij grote organisaties gaat alles over veel meer schijven. Dat zie ik bij mijn eigen bedrijf en dat van Patrick. Wij delen veel op social media en laten zien wie we zijn en waar we voor staan. Dat betaalt zich uit. Wekelijks krijgen we reacties van sollicitanten en stagiaires omdat ze graag bij ons willen werken.” Patrick vult aan: “We hebben los van elkaar veel ervaring opgebouwd met wervingscampagnes. Voor ons is de spraakmakende campagne van ZorgSaam daarvan een mooi voorbeeld. Bovendien, en dat is ook winst, ook de bestaande medewerkers worden zich opnieuw bewust van de kwaliteiten van hun werkgever. Als ze dat positieve gevoel vervolgens ook zelf gaan delen, krijg je fantastische ambassadeurs. Dat is in feite de beste reclame die je je als werkgever kunt wensen.”

Benoem Zeeland
Met de Zeeuwse arbeidsmarkt in het achterhoofd benadrukt Lieneke dat het zinvol is om ook de kwaliteiten van onze provincie te benoemen. “Waarom zou alleen de provincie hiervoor campagne moeten voeren? Bedrijven kunnen dit ook zelf benoemen. Heel veel functies vind je door heel Nederland. Door daar de kwaliteiten van wonen, werken en recreëren in Zeeland aan toe voegen, versterk je ook de werknemerswaarde van jouw bedrijf.”

Redactie: Caroline Houmes
Fotografie: Freddy Dirickx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *