Jonge ondernemers bewust van duurzaamheid

Jonge ondernemers lijken steeds meer aandacht te krijgen voor duurzaamheid. Ze realiseren zich steeds meer dat ieder individu, elke actie op het gebied van milieu en duurzaamheid het verschil kan maken. Hun bedrijf, product en methodes richten ze daarom steeds meer in op duurzaamheid. Dat blijkt uit het jaarverslag van stichting Jong Ondernemen.

In alle ondernemerschapprogramma’s die Jong Ondernemen aanbiedt wordt duurzaamheid gestimuleerd. Veel deelnemers pikken het op. Via de stichting werden in het studiejaar 2010/2011 meer dan 1.300 studentenbedrijven opgericht door mbo-, hbo- en wo-studenten. Van alle studentenbedrijven zijn er tot nu toe al tientallen doorgestart: zij gaan als ‘echte’ ondernemer verder.

De ‘triple P’ van Profit, People en Planet zijn onlosmakelijk verbonden met duurzaam ondernemen. De studentenbedrijven kunnen meedoen aan een duurzaamheidwedstrijd, maar ook op evenementen als Marktdagen (verkoopdagen in een winkelcentrum) en de nationale finale – waar het ‘Studentenbedrijf van het Jaar’ wordt gekozen – wordt  het duurzaamheidkarakter van het studentenbedrijf en haar product beoordeeld.

Een leuk voorbeeld van studenten die kinderen bewust willen maken van het milieu en onze invloed daarop, zijn de ondernemers van studentenbedrijf ‘Enjoy our Planet’. Zij wonnen de Duurzaamheidwedstrijd 2011 met een bewustwordingsconcept voor het milieu gericht op kinderen. De studenten bedachten twee speelse karakters, Jip voor het restafval en Pip voor papier, die in de vorm van een prullenbak werden gegoten. Daaraan is een geluidsmodule toegevoegd, een stem die bijvoorbeeld dankjewel zegt als je er iets ingooit. Met een lespakket erbij is het concept aangeboden op basisscholen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *