Kansen met creatief ondernemerschap

Mary Remijnse!

Het Walcherenplein op de Contacta is dit jaar groter dan ooit. “Het loopt storm”, zegt pleincoördinator Jéan van Oorschot. Naast een aantal oude bekenden zijn er ook een paar nieuwe deelnemers op het Walcherenplein. “En als primeur doet dit jaar ook de gemeente Veere mee!”

Jéan van Oorschot heeft de afgelopen weken extra ruimte moeten regelen op haar plein. “Er is duidelijk meer belangstelling dan de afgelopen jaren. Misschien omdat de economie aantrekt? Daarnaast zit de Contacta de laatste jaren duidelijk in de lift en is een kwaliteitsslag gemaakt.” Maar Van Oorschot durft ook te stellen dat het Walcherenplein een aantrekkelijke plek is om je als ondernemer te presenteren. “We zijn goed georganiseerd. We doen veel aan gezamenlijke promotie en er is echt sprake van kruisbestuiving. Al voor de Contacta begint, komen de deelnemers een keer bij elkaar. Daar zie je al de eerste contacten ontstaan.”

Het Walcherenplein mag dit jaar een aantal nieuwe deelnemers verwelkomen. “Kuzee was genomineerd als Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar. Dit jaar komt ook de tweede zoon in het bedrijf, dus de Contacta is een mooie manier om hem te introduceren. Kemkens was voorheen bekend als Delta Gasservice en staat onder de nieuwe naam op het plein. Verder zijn Urban Heroes en Entraz echt nieuwe ondernemingen. En voor het eerst staan de BNI-clubs van Walcheren op het plein.”

Een primeur is de aanwezigheid van de gemeente Veere. “De Contacta is een prima manier om als gemeente informeel contact te leggen met de Zeeuwse ondernemers en om uit te leggen wat je ze te bieden hebt.” Van Oorschot vindt het jammer dat Middelburg en Vlissingen nog steeds geen stand hebben op de beurs. “Ik denk dat het voor gemeenten handig is om feeling te krijgen met het bedrijfsleven en elkaar beter te leren kennen. Gemeenten kunnen laten zien wat ze in huis hebben: bedrijventerreinen, bepaalde regelingen waar ondernemers van kunnen profiteren. De Zeeuwse economie is toch vooral afhankelijk van Zeeuwse bedrijven, dus het is goed wat betrokkenheid te tonen.”

Een onderliggend thema op het Walcherenplein is om eens ‘anders naar connecties’ te kijken. Niet alleen te denken in het vaste stramien van business-to-business, maar op een creatievere manier. Van Oorschot. “We willen onze bezoekers laten zien hoe ze cultuur kunnen inzetten om de eigen bedrijfsdoelstellingen te behalen. Bijvoorbeeld door relaties mee te nemen naar een bijzondere voorstelling of door een vergadering of productpresentatie in bijvoorbeeld een museum te organiseren. Cultuur heeft het bedrijfsleven nodig, maar andersom geldt dat ook. Cultuur geeft immers creativiteit, identiteit en binding, precies wat bedrijven ook nodig hebben. Door creatief om te gaan met connecties en verder te kijken dan ‘je neus lang is’, snijdt het mes aan vele kanten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *