Kennisdeling: Wachten op een opdracht

Als goede ondernemer blijf je innoveren. Je bekijkt je producten-pallet. Je scant de markt. Je ziet mogelijkheden voor je bedrijf. Vol enthousiasme ga je over tot de ontwikkeling. Bloed, zweet en tranen gaan erin zitten. Eindelijk is het klaar. De website is aangepast. Folders zijn gemaakt. Trots ga je achter je bureau zitten en wachten op de eerste verkopen. EN DAN!!! Blijft het stil.

Jammer. Blijkbaar was er toch geen markt voor. De innovatie was niet geschikt. De verwachtingen wellicht te hoog gespannen. Zijn dat de daadwerkelijke redenen?

De praktijk wijst anders uit. Tijdens de innovatiefase wordt namelijk vaak vergeten hoe de marketing en de communicatie van dat product moet plaatsvinden. Wie is de doelgroep? Wat heeft de potentiële doelgroep aan mijn nieuwe innovatie? Zijn er nog andere doelgroepen? Hoe staat de markt ervoor? Wat zijn de product-eigenschappen?

Al deze vragen dienen beantwoord te worden. Op basis van de antwoorden kunnen de sterkte en de zwakte geanalyseerd worden. Kansen en bedreigingen komen aan de oppervlakte. Op basis hiervan kan dan een juiste marketing- en communicatiestrategie ontwikkeld worden. En je zult zien dat dan je innovatie wel succesvol wordt.

Waldy van de Walle | Claassen Molenbeek & Partners

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *