Klanten werven lastig? Geloof in je eigen kracht

Klanten zijn jouw bestaansrecht, maar soms zijn ze lastig te vinden. Anouk Brugge-Goossens van ANOUK The Home Stylist kent het klappen van de zweep. Ze helpt je op weg!

Actief klanten vinden
“Toen ik net gestart was, vond ik het moeilijk om aan opdrachten te komen. Je bent niet bekend en niemand heeft je werk nog kunnen zien.” Anouk maakt als styliste interieurplannen voor nieuwbouw en herinrichtingen voor o.a. projectinrichters, bouwbedrijven, makelaars en particulieren. “Het kan een lastige markt zijn, maar ik merkte dat ik vooral met mijn 3D visualisaties aan een behoefte voldeed. Daar moest ik dus verder op inzetten.” Dat deed ze op verschillende manieren:

– Mond-tot-mondreclame is de beste reclame. Vertel vrienden en kennissen over je bedrijf en laat zien wat je kunt. Voor mij was het dé manier om aan mijn eerste opdracht te komen.
– Besteed aandacht aan publiciteit. Ik liet een redactioneel stuk plaatsen in een lokale weekkrant en dat leverde me direct al een paar opdrachten op. Het succes? Mijn persoonlijke verhaal en waarom ik dit werk zo graag doe.
– Ik heb een flyer laten maken die huis-aan-huis bezorgd wordt. Lastig om te meten of dit werkt, maar ik ben ervan overtuigd dat herhaling van je merk het beste werkt.
– Zorg dat je website zo hoog mogelijk scoort in Google!
– Ik kan niet zonder social media. Hiermee kan ik heel makkelijk mijn werk kan laten zien aan een groot publiek. Maak dus zeker een profiel op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook of Instagram.
– Ga netwerken! Er zijn genoeg leuke netwerkbijeenkomsten bij jou in de buurt waar je jouw doelgroep tegenkomt. Ik vond het spannend om zomaar op mensen af te stappen, nu gaat dat steeds makkelijker. Verwacht niet dat hier direct werk uit voortkomt. Je leert elkaar wel beter kennen!
– Voor veel mensen ook een lastige: acquisitie. Ik verstuur regelmatig e-mails naar potentiële klanten. Ik heb een pitch over mijn bedrijf gemaakt: ik beschrijf wat ik doe en wat we eventueel voor elkaar kunnen betekenen. Later bel ik om te vragen of men interesse heeft om een afspraak te maken.

Nog een laatste tip van Anouk? “Blijf bij jezelf! Wees overtuigd van je eigen product, want zo straal je enthousiasme uit en krijg je een natuurlijke overredingskracht. Word jij helemaal blij van je werk? Dan komen die klanten er zeker!”

Fotografie: Stock
Tekst: Odile de Pooter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *